ČESKÉ MENU

- ÚVOD
- FACEBOOK
- GALERIE
- ROZESTAVĚNO
- RADY a TIPY
- RECENZE
- MONOGRAFIE
- TECHNIKA
- VÝSTAVY
- ODKAZY
- O MNĚ

ENGLISH MENU

- HOME
- GALLERY
- IN PROGRESS
- TIPS & TRICKS
- REVIEWS
- FULL SIZE TRUCKS
- MODEL SHOWS
- LINKS
- ABOUT

NOVINKY

1.12.2017: Aktualizace fotogalerie

-------


TOPlist



Bedford 0SBT, O-series 5 ton tipper

(Emhar, 1/24)


13.května 2009
13th May 2009

Dobrý den!
Vítejte v sekci, která bude věnována stavbě modelu poválečného nákladního automobilu Bedford z nově vydané stavebnice britské firmy Emhar.
Welcome to section dedicated to building Emhar's 'O' series Bedford truck.



Několik následujících fotografií vám přiblíží stavebnici, rozmístění dílů, jejich kvalitu a počet. Stavebnice je balena v pevné, úhledné krabici se snímatelným víkem (klasika jako u Italeri), přičemž jednotlivé rámečky ze světle šedého plastu jsou zvlášť zataveny v průhledných sáčcích. Zvlášt je v sáčku sedm gumových pneumatik a měkkou hmotou pečlivě obalená kabina i velice pěkný a nezvykle rozměrný obtiskový arch, k němuž je pro jistotu krycí papír přichycen lepící páskou. Návod je přehledný, dvanáctistránkový o rozměru malého sešitu A5 a hned na prvních dvou stranách prezentuje celkem pět obtiskových verzí modelu spolu s potřebnými odstíny doporučených odstínu barev (Humbrol). Pro upřesnění jen dodám, že Emhar tuto stavebnici (spolu s valníkovou verzí téhož vozu) vydal před několika málo týdny, přičemž slibována a očekávána byla již několik let.

Na první pohled jde o atraktivní zboží a ani otevření krabice a letmý pohled na vše co se v ní skrývá nedává vzniknout pochybnostem o tom, že z této stavebnice vznikne jedinečný model. Jak se ale s tak velkým modelem v kategorii, ve které je firma nováčkem, Emhar popral se ukáže až v průbehu stavby.
The next few pics should provide you a closer look at what could be found in the box. It seems to be a nice stuff overall but the real quality of the kit comes out only during the build.



































Dle návodu stavba začíná motorem (zážehový šestiválec o výkonu 72k), který se skládá z necelé dvacítky dílů. Nepodařilo se mi nikde najít fotku předlohy, ale vzhledem k době jeho vzniku nepředpokládám, že by bylo k jeho ztvárnění potřeba více dílů. Není to ale žádná sláva. Díly sice víceméně pasují, ale radost z práce kazí především mírně přesazené formy, přičemž začišťování stop po dělící rovině není na drobných dílech úplně příjemné. Jedinou úpravou je odřezání řemenic z řemenu, který po nástřiku motoru nahradím černou páskou. Drobotinu nabarvím zvlášť a pak uvidíme jak do sebe půjdou další díly...
The building starts with engine which consists of almost 20 parts. I couldn't find a photo of the real thing but it seems to be correct as the original engine comes from good old times and was a probably very simple construction. It fits together properly but removing the visible form dividing line on the finest parts is not a pleasant job. The only modification here is removing the drive belt from the sheaves. I will paint the finest parts separately and once the engine is finished we will see how some of the larger parts fit together.





14.května 2009
14th May 2009

Motor jsem nastříkal matnou červenou barvou (36 Revell), vrtákem 0,2mm odvrtal otvory pro kabely do rozdělovače a výstupků na bloku, které mají podle všeho znázorňovat svíčky. Barva na drobnostech ještě zasychá, s kabely je na motor dolepím později. Dle návodu jsem pokračoval prací na rámu, kde nějaký čas zabralo odstranění stop po vyhazovačích z vnitřní strany podélníků a na některých příčkách. Opracování dělící roviny vyžadovala i většina ostatních dílů, tzn. držáky palivové nádrže, listová pera, přední náprava a další drobotina. Pokračování příště...
The engine was sprayed with flat red (#36 Revell), a few holes for wires (0,2mm) were drilled and some fine details handpainted. I will glue on the rest of the engine details on the block later. Following the instruction sheet I continued working on the frame where some ejector pin marks had to be removed as well as on the other chassis parts (leaf springs, front axle, fuel tank support bars & etc. To be continued...













18.května 2009
18th May 2009

Po zatmelení drobností na rámu Miliputem (Superfine white) a dolepení svazků listových per pro zadní nápravu, na nichž bylo opět nutné odstranit výraznou stopu po dělící rovině formy, jsem rám nastříkal výše zmíněnou matnou červenou (36 Revell). Matný odstín barvy zde nemá žádný význam. Měl jsem ji ve zbytcích syntetiky, kterou víceméně opouštím a rozhodl se ji spotřebovat. Před oleji a patinou budu podvozek stříkat lesklým akrylem.
The whole chassis was sprayed flat red (Revell 36) just after filling a few gaps on the chassis rails using a Miliput (Superfine white) putty and adding the rear axle leaf springs with it's visible form dividing line removed. The flat paint hasn't any serious meaning here. I just found it in my enamel paints box and decided to use it although I preffer acrylics now. I will spray all the chassis parts with a gloss clear coat before applying the oil paints and weathering anyway...









20.května 2009
20th May 2009

Ze čtyř dílů (včetně poloviny kardanového kříže) jsem slepil zadní nápravu, spoj přebrousil a přetmelil a nápravu nastříkal stejně jako kardan a další polovinu kardanového kříže vlepeného na výstup z převodovky. Je milé, že kardanové kříže jsou dělené, neboť kromě toho, že se lépe opracovávají především hlavně lépe vypadají. Už v dobrých stavebnicích v měřítku 1/35 je to standard a v Italeri tohle měli pochopit už dávno... Na motor jsem dolepil předem nabarvenou drobotinu a dal se do opracovávání dalších dílů podvozku (držáky stupaček) a když už jsem na nich tmelil stopy po vyhazovačích, namíchal jsem tmelu více a zatmelil vyhazovače i na vnitřní straně dveří a motorové kapoty. Jak vidíte, je jich až až. Navíc, vyštípnout dveře z licího ráměčku je velice ošidné a je potřeba při tom postupovat s největší opatrností, neboť dveře samotné mají krásně tenkou hranu a je snadné ji poškodit.
The real axle consists of 4 parts (including one half of the propshaft's U joint). I glued it, filled, sanded and sprayed it with flat red as well as the propshaft itself and another half of the U joint glued to the gearbox. Making the U joints from more parts became a standard in usual 1/35 scale kit recently. Only God nows when Italeri will use this in their 1/24 kits too. When preparing new parts I decided to fill the ejector pin marks not only on the cab step holders but also on the hood and door inside pannels to save some time in the future..











21.května 2009
21st May 2009

Dneska jsem začal opracováním tmelu. S brousítky Hobby Dragon to byla rychlovka a díly jsem mohl hned nastříkat spolu se stupačkami a po zaschnutí nalepit na rám. Z olověných drátků (0,2 mm) jsem na motor natahal pár kabelů a štětcem je natřel na červeno. Pohodová práce a model už začíná dostávat tvar...
I started with sanding the putty on the cab step supports today. Using my Hobby Dragon grinding sticks made it an easy job and allowed me to spray it together with the cab steps in a few minutes. I was able to assemble it and glue on the chassis in a couple of hours. The engine plumbing was done with hand painted 0,2 mm lead wire. Easy job that gives the model some shape...













22.května 2009
22nd May 2009

...















24.května 2009
24th May 2009

Po nástřiku všech zbývajících dílů červenou jsem celý rám nastříkal lesklým akrylovým lakem, který mi umožnil nanést trochu olejových barev pro naznačení stínování a patiny během jednoho kroku. Výsledek vypadal dobře a tak jsem celý podvozek znovu přelakoval, tentokrát lakem matným. Usazení zbývajících dílů pod korbou, držáku rezervy a táhel k řízení byla pohoda, horší bylo natírání kol, které mají mít černé disky s červenými středy. Tyto díly jsou vylisovány společně bez viditelné dělící roviny, což činí natírání časově náročnou činností. Je dobré vyvarovat se chyb a přetahů, neboť výsledek bude na hotovém modelu dobře viditelný. Po nástřiku hotových disků matným lakem jsem na ně nasunul pneumatiky, do jejichž vzorku jsem nanesl trohu pigmentu MIG odstínu Dark mud a přestříkal ho přípravkem MIG Pigment fixer. Díky tomu pneumatiky vypadají trochu přesvědčivěji.
After spraying the rest of the chassis parts red I sprayed the whole chassis with gloss clear acrylic coat which allowed me to apply a bit of oil paint to create some shading and weathering during one step. It looked good so I sprayed it once again using flat clear acrylic paint this time. Fitting the chassis with the freshly sprayed parts under the tipping body as well as the spare wheel carrier and steering rods was a simple job. I consider the wheels painting to be a more tricky job as one has to paint the rim black with wheel hubs in red. These parts are moulded together with virtually no dividing line which makes the painting a job that needs some time to avoid any mistakes as the result will be clearly visible on the finished model. After spraying the rims with flat clear acrylic paint I fitted the tyres and applied a bit of MIG Dark mud pigment dust on the tyre pattern sprayed over with MIG pigment fixer. This made the tyres look a bit more realistic.











25.května 2009
25th May 2009

Dneska jsem dokončil palivovou nádrž, která je prozatím jediným zásadně upraveným dílem na modelu, neboť jsem se rozhodl odstranit pásky a nahradit je novými z plastikové destičky. Nádrž jsem vytmelil, přebrousil, nastříkal Surfacerem 1000 a poté červenou, lesklým akrylovým lakem a po nanešení trochy černé olejovky i lakem matným a hotovou nádrž usadil na místo.

I finished the fuel tank today. It has been the most modified part on the whole kit so far because I decided to remove the straps and made my new ones from a styrene sheet. I filled the gaps, sprayed it with Mr.Surfacer 1000 to get rid of the scratches and sprayed it red (enamel), gloss clear (acrylic), applied a bit of black oil paint sprayed over with flat clear acrylic coat and fitted on the chassis.







26.května 2009
26th May 2009

Výfuk je ze stavebnice bez úprav. Odstranil jsem jen stopu po dělící rovině formy, nanesl pigmenty "Standard rust" od MIG a "Black soot" od CMK a zafixoval je matným akrylovým lakem.
The exhaust pipe comes from the kit and didn't need any modification. I just removed the visible form dividing line and applied a mixture of MIG Standard rust and CMK Black soot pigment dusts fixed with flat clear acrylic paint.



29.května 2009
29th May 2009

Další na řadě je kabina, kompletní interiér a exteriér. Rozhodl jsem se začistit všechny díly a zjistit jak vše pasuje dohromady, abych případné problémy vyřešil ještě před barvením.
The next thing to do is the cab, complete with exterior and interior. I decided to clean all the parts to find out how it all fits together to solve all problems before painting.



















4.června 2009
4th June 2009

Podle návodu jsem sestavil opracované díly interiéru, vše slepil a podle fotografií skutečného vozidla jsem naznačil nějakou kabeláž. Celek jsem nastříkal matnou černou akrylovou barvou, místy vystínoval tmavě šedou a pigmenty MIG naznačil nánosy na podlaze v interiéru. Dekály jsem usadil na místo a zakápnul lesklým lakem.
During assembling the interior I only followed the instruction sheet. I glued all the parts together and made some extra wiring. The whole unit was sprayed with flat black acrylic paint and some weathering using MIG pigment dusts was applied.

























25.června 2009
25th June 2009

Podle datumů vidíte, že jsem na model 20 dní nesáhnul. Bylo to z důvodu letních zkoušek, které mám dnešním dnem za sebou a tím pádem jsem se mohl vrhnout zase na Bedforda. Dneska jsem nastříkal sedačky, spodek černou a napatinoval, sedáky a opěradla hnědou a trochu vystínoval. Vše jsem pak vlepil do interiéru.
Dále jsem zapracoval ještě trochu na barevném zpracování interiéru a motorové přepážky. Plochy s reliéfem jsem napustil černou olejovkou a světle šedou a bílou zvýraznil povrchové detaily a hrany dílů.
Pokračoval jsem kabinou, která byla připravena k nástřiku. Vyvrtal jsem pouze otvory ve střeše (budou potřeba později), začistil je a kabinu i dvěře začal pečlivě stříkat jemnými vrstvami akrylové modré barvy Model master. Znovu se před těmito barvami klaním, protože jedna vrstva krásně pokrývala druhou, vše báječně rychle zasychalo a povrch je parádní, stačí jen přeleštit. Uvažuji jen ještě o tom, že modrou ještě trochu ztmavím, protože ve srovnání se skutečným vozidlem mi přijde stále moc světlá.
You can see that I didn't touch my model for the last 20 days. That was caused by my summer exams. I passed the last one today so I can jump back in and start working on this Bedford again. I finished the seats today, sprayed the lower parts black and weathered and the upholstery brown, shaded a bit and glued inside the interior.
I did some more work on the interior and firewall painting. I used a bit of thin black oil paint as a wash and a light grey and white enamel paints for drybrush on most surfaces to point up the relief.
I moved forward to the cab then. It was ready for spraying, i just drilled the holes in the roof (will need it later), cleaned the area a bit and started spraying the cab and doors with fine coats of gloss dark blue Model master enamel paint. I have to say I love these paints. It nicely covered the whole surface, one coat after another creating a very fine surface and drying out quickly. It just needs the final polishing touch. I am just thinking of making the cab a bit darker as the colour seems to be still too light comparing to the real vehicle























26.června 2009
26th June 2009

Hotový je nástřik dílů kabiny. Nejprve akryly Model master (modrá, černá) a syntetika Revell (červená) a pak vše přelakováno lesklým lakem Model master. Kapotu jsem se nakonec rozhodl rozříznout pro pozdější zalepení v otevřené poloze.
The cab spraying is finished. The Model master (blue, black) and enamel Revell (red) paints were applied and sprayed over with gloss clear Model master lacquer. The engine hood was cut into two pieces so I will be able to glue it in the opened position later.













































30.června 2009
30th June 2009

Vyleštil jsem povrchy a začal nanášet dekály. Pracuje se s nimi dobře, zcela špatný je však obtisk na štít na střeše kabiny. Pro štít ve stavebnici je obtisk poněkud malý (stavební návod ukazuje obtisk jiné velikosti) a ani skutečnosti velikostí příliš neodpovídá. Žluté lemování je navíc ve srovnání se skutečným poněkud tlusté. I polished all the surfaces and started with applying the decals. They are OK to work with but the cab headboard's decal is too small for the large kit part (the instruction sheet shows a different decal size) and doesn't match the real sign size neither. The pinstriping lines are quite thick comparing to the real ones.









7.července 2009
7th July 2009

Na modelu jsem pokračoval dál maskou chladiče. Vymaskoval jsem stříbrné lišty, nastříkal je lihovou pastou Agama ("stříbro"), masku doplnil dekály a vše zalakoval. Hotovou masku jsem nalepil na podvozek společně s blatníky. Vodorovné chromové lišty jsou ze samolepící chromové fólie. Pokračoval jsem okny (předními i bočními) , na která jsem vymaskoval a nastříkal těsnění. Matnou černou jsem štětcem natřel i okenní rámy na kabině. Dále jsem se zaměřil na korbu. Dřevěné části jsem nejprve nastříkal akrylovou barvou Model master odstínu "Wood" a poté washem olejovkou odstínu "Siena pálená" zvýraznil strukturu dřeva. Díly jsem poté přestříkal lakem na vlasy. Po jeho zaschnutí jsem díly nastříkal modrou a bezprostředně po nástřiku začal barvu na místech, na kterých jsem předpokládal opotřebení, odíral starým zubním kartáčkem. Pro zpestření jsem se několik prken na zadním čele korby rozhodl ponechat v původní dřevené úpravě. I decided to finish the grille so I masked & sprayed the silver decoration with a spirit based Agama paint ("silver"), applied the decals, sprayed the whole part with gloss clear HUmbrol lacquer and added the horizontal chromium bars made of selfadhesive chromium foil. I moved to windows, sprayed the rubber parts of glazing with an acrylic flat black from Model master and handpainted the windscreen frames on the cab the same colour. I started working on the body after finishing the windows. I sprayed the wooden parts with an acrylic Model master paint ("wood") and applied an oil paint wash (using Burnt Sienna) which pointed up the wood structure. I fixed the "wood" with a hairspray and let it dry. The parts were sprayed blue (acrylic MM) then. I started removing the paint using an old tooth brush just after spraying the parts when the paint was still wet which created a nice worn-out effect on desired areas. Some of the planks on the back of the body were left wooden and unpainted, just for an effect.





















8.července 2009
8th July 2009

Bočnice byly hotové a tak další krok směřoval k podlaze korby. Zespodu jsem ji nastříkal modrou (po zatmelení několika stop o vyhazovačích). Zeshora jsem se rozhodl naznačit opotřebovaný kovový povrch. Plochu jsem přestříkal surfacerem, přebrousil jemným brusným papírem a nanesl základní nástřik směsí barev Agama (barva hlavní a žíhaná ocel). Plochu jsem přelakoval lakem na vlasy a štětcem na ni štětcem nanášel pigment CMK (black smut). Získal jsem tak tmavý kovově lesklý povrch, místy pokrytý černým prachem, který bude později doplněn o náklad uhlí. Stejný pigment jsem nanesl i na vnitřní plochy bočnic. Korbu jsem poté slepil, zadní bočnice je prozatím pouze nasazená. Stavebnice dále nabízí kovové nástavby bočnic i s kšiltem pro ochranu kabiny. Díly jsem ztenčil (vybrousil jsem tak zároveň stopy po vyhazovačích). Uvažoval jsem chvíli o jejich povrchové úpravě a nakonec se rozhodl pro nástřik stříbrnou lihovou pastou Agama, přelakování lakem na vlasy a následný modrý lak, odíraný párátkem a kartáčkem na zuby podobně jako na dřevěných bočnicích, intenzivně na vnitřních plochách, méně na vnější straně korby. Na hotovou korbu jsem poté po několik hodin pečlivě nanášel obtisky usazované pomocí "kouzelných vodiček" Gunze. Co se kapoty, kabiny a dveří týče, veškeré obtisky jsem zalakoval lesklým lakem Humbrol a vlepil okna. Čelní okna seděla parádně, boční okna naopak mizerně a to až tak, že jsem okno na straně řidiče nakonec raději rozříznul, vlepil nejprve pevné zasklení a jeho stahovací část teprve poté dolícoval v částečně otevřené poloze. Na řidičovy dveře jsem navíc nalepil zpětné zrcátko, dolněné o odrazovou plochu z chromované fólie. Dveře jako celek jsem nalepil do rámů v otevřené poloze. The body side pannels were finished so I concentrated on the floor. I sprayed it blue from the bottom (just after filling a few ejector pin marks). I decided to create a polished/worn-out steel effect on the upper surface so I sprayed it with Mr.Surfacer, polished with a fine sanding paper and sprayed with a mixture of Agama paint (gun metal and annealed metal) fixed with a hairspray. I let it dry and applied a CMK pigment dust (black smut) then which created a very nice glossy surface locally covered with a dark dust which will be supplied with a load of coal in the last phase of the building. The body was assembled according to the instruction sheet. The kit also contains an extra high metal body pannels with a cab protection shield. I wasn't sure about it's final surface look at the beginning but I made my mind finally. It was sprayed with a spirit based Agama silver paint, fixed with a hairspray followed with a fine coat of dark blue (acrylic) rubbed down by a tooth-pick and old tooth brush both inside and outside the body. A few more hours were spend with careful applying the pinstrping using a "magic decal waters" from Gunze. Concerning the hood, cab and doors I sprayed all the decals with a gloss clear Humbrol enamel lacquer and glued the windows into positions. The windsreen ones were OK but the side ones didn't fit in the frame badly. I made the driver's window half open finally. A rear view mirror was also fitted upgraded with a piece chromium foil. The finished door were glued into the door frame.













16.července 2009
16th July 2009

Po linkování na korbě následovaly ještě další nápisy a obtisky na zadní čelo korby. Usadil jsem vše bez problémů, opět s vodičkami Gunze, stejně jako SPZ a zalakoval. Kabinu jsem napevno nalepil k podvozku, nástavce bočnic ke korbě. K dokončení nyní chybí jen drobnosti. I applied the rest of the decals on the body and numberplates as well. Using "Gunze" setting liquids again this was a pleasant job to do. The result was sprayed with a coat of gloss clear paint. The cab was glued to the chassis, the extra body panels to the top of the wooden walls. To be completed, the model now needs some of the last tiny details and a bit of weathering.













18.července 2009
18th July 2009

Pro zvýraznění strury povrchu na dřevěných bočnicích jsem na povrch nanesl wash z černé olejové barvy naředěné přípravkem "Thinner for washes" od MIG, místy doplněný o pigment "Black smut" od CMK. To highligth the body walls relief a wash made of black oil paint thinned with MIG's Thinner for washes was applied, locally supported by CMK "Black smut" pigment dust.











29.července 2009
29th July 2009

Na hotové korbě jsem po zaschnutí olejovky zvýraznil detaily kování drybrushem modrou akrylkou a hotovou korbu nalepil na podvozek. Stavební návod teoreticky umožňuje ponechat korbu sklápěcí, či její zalepení v otevřené poloze, ale toho jsem nevyužil. Moje pozornost se přesunula k motorovému prostoru, kde bylo nutné doplnit vzpěry mezi chladič a kapotu. Protože odstraňování dělící roviny z tak jemných dílů bylo problematické, nakonec jsem použil pouze základ jedné vzpěry a druhou vyrobil z měděného drátu. Hotové vzpěry jsem nastříkal surfacerem, poté matným černým akrylem Modelmaster a vlepil je mezi chladič a kabinu. Sestava tak získala trochu více pevnosti, což mi umožnilo vlepit na místo obě křídla kapoty, která jsem pouze doplnil o podpěry. Svislou část kapoty jsem ponechal sejmutou. Díly budou později opřeny o kola vozu pro naznačení situace při opravě motoru. Dle návodu jsem na ně pouze dolepil upínací prvky. Na masku chladiče jsem dolepil hotové světlomety, na zadní čelo korby leptané odrazky od firmy Eduard, natřené červenou akrylovou transparentní barvou Tamiya. Ze skutečného uhlí jsem si nartil náklad, který jsem se prozatím rozhodl nijak nefixovat a ponechat ho volně v korbě, takže ho lze jednoduše vysypat. Poslední věcí, se kterou jsem si nejprve nevěděl rady bylo dilema ohledně štítu na střechu kabiny, pro který jsem již měl předvrtané díry. Nakonec jsem se rozhodl pro cestu nejmenšího odporu a využil malý obtisk ze stavebnice, který jsem nanesl na původní štít upravený na přijatelnou velikost a zalakoval několika vrstvami lesklého laku Humbrol. Patina podvozku se skládá z několika nástřiků pigmenty MIG rozmíchanými v akrylovém ředidle Modelmaster. Pro doplnění vozidla na podstavci jsem se rozhodl z kousků plastiku a tenkého měděného drátu vyrobit smeták a ze sady leptů Aber poskládat bednu na nářadí, což se ukázalo jako nejsložitější proces během stavby celého modelu, a doplnit ji o pár drobností. Nářadí pochází ze stejné sady jako krabice samotná, zbytek je z domácích zásob. A little bit of drybrush using blue acrylic was applied on the body after drying the oil paint wash and the whole body was glued to the chassis. I focused on the engine compartment where two support rods were added. I rather made my own ones as the original parts were quite easy to damage during removing the form dividing line. The finished rods were glued between the cab and the radiator and the hood was glued in the opened position. The vertical parts of the hood were left separate. The grille was fitted with headlights and a couple of small Eduard etched marker lights were glued on the body tailgate. The cargo consists of a real coal which I decided to leave unfixed so I can always unload it from the truck. The last problem to solve was the cab headboard, it's size and the decal. I decided to use the original decal finally which only required altering the size of the headboard. The chassis weathering consists of few coats of MIG pigments. To complete the vehicle engine repair sceene, I decided to add some tools. The broom was made using a few pieces of plastic rods and a copper wire and the toolbox with tools comes from photoechted set made by Aber.







































Doufám, že se vám toto dvouměsíční povídání líbilo a že v tomto stavebním postupu naleznete inspiraci pro vaši vlastní práci. Díky za pozornost a nashledanou při některé z mých dalších staveb.

Fotogalerii hotového modelu najdete ZDE.

I hope that you enjoyed this 2 months of progress and hopefully you found some inspiration for your future work here. Thank's for reading and see you during my future builds.

Finished model photogallery is HERE.

Jan Rosecký, 29.čevence 2009