ČESKÉ MENU

- ÚVOD
- FACEBOOK
- GALERIE
- ROZESTAVĚNO
- RADY a TIPY
- RECENZE
- MONOGRAFIE
- TECHNIKA
- VÝSTAVY
- ODKAZY
- O MNĚ

ENGLISH MENU

- HOME
- GALLERY
- IN PROGRESS
- TIPS & TRICKS
- REVIEWS
- FULL SIZE TRUCKS
- MODEL SHOWS
- LINKS
- ABOUT

NOVINKY

1.12.2017: Aktualizace fotogalerie

-------


TOPlist



International Prostar (Moebius models 2013, 1/25)

These are PRE-PRODUCTION parts from test shots and contain some minor errors and things to be corected before production.
Thank you, Dave! Great job on the kit!

Dlouho očekávaná novinka stavebnice International Prostar od Moebius Models je konečně na světě a je možné ji představit u nás. V srpnu 2012 se do rukou Dave Metznera, což je šéfkonstruktér společnosti Moebius Model, dostal vzorek leptů pro International Lonestar. Tato leptaná sada měla ve Spojených státech velký úspěch a na oplátku nám bylo přislíbeno zaslání vzorku, tahače International Prostar z první nebo druhé prototypové série. Díky tomuto, máme možnost připravit leptanou sadu i pro tento model, a to v dostatečném předstihu. Podle informací, které máme od Dave Metznera by měl být uveden na trh koncem února. V zápětí by měla být přebalována i společností Revell.

Jelikož jsme jedni z prvních, kdo vlastní International Prostar , bylo by určitě dobré napsat nějakou recenzi a porovnat jej s Lonestarem. Na začátku je potřeba říct, že se skutečně jedná o prototypový model, na kterém je potřeba udělat ještě drobné změny. Na tyto změny nás Dave Metzner upozornil a jedná se zejména o některé drobné věci kolem rámu a interiéru, kde je potřeba vyměnit názvy Lonestar za Prostar. Podle mého jsou si obě stavebnice na první pohled hodně podobné (podvozek, část kabiny,motor). Zdání klame a po důkladné prohlídce je vidět i díly, které jsou přepracované i když být nemusely.

International Prostar je na rozdíl od Lonestaru typický moderní pracant. Lonestar je sice vlajkovou lodí společnosti Navistar, ale pokud se týká prodejnosti tak Prostar jasně vede. Jinak tomu nebude asi ani v modelovém měřítku. Obě stavebnice před samotným sestavením můžu tedy porovnat. Postupně začnu srovnávat jednotlivé části a začnu tak nějak od podlahy.

Podvozek je kompletně oproti Lonestaru přepracován. Celý podvozek je o celých 60 mm kratší, ale základní komponenty jako příčky zůstávají zachované. Nové je uložení přední nápravy, zadní nápravy Hendrickson jsou shodné jako u Lonestaru. Stejně tak je zachována kompletní uložení i samotná točna Holland. K rámu je přiděláno i několik nových věcí jako je nový držák zadních koncových světel, nové držáky zástěrek a také nové malé blatníky.

Motor International Maxxforce 15 je shodný jako u modelu International Lonestar. Samozřejmě i zde bylo potřeba udělat několik drobných změn, a to hlavně kolem vzduchového sání. Je zde nový vzduchový filtr, ke kterému je samozřejmě vedené nové potrubí. Lehce je upravené i výfukové potrubí, které vede k tlumiči výfuku, který je pod kabinou. Samotné výfuky jsou tentokrát umístěné za kabinou, kde jsou nové držáky a nové ochranné tepelné kryty. Díky zkrácení rozvoru je přepracované uložení, i samotná kardanová hřídel. Motor Maxxforce má i několik nových zajímavých detailů. Jedná se zejména o dvě krásně vyvedené nádržky. První je vyrovnávací nádržka pro chladicí médium a druhá je nádržka pro „vodu“ do ostřikovačů. Nový je i celý chladič.

Na první pohled vypadá, že kabina je stejná. Zdání klame a po důkladné prohlídce člověk zjistí, že je kompletně přepracovaná. Její přední část je o něco málo delší a je uzpůsobená nové kapotě. V přední části kabiny jsou umístěné i části podběhů předních blatníků. U Lonestaru byla ve spodní části kabiny lišta, kde byli umístěné poziční světla. U Prostaru tato lišta zcela chybí a je nahrazena pouze dvojicí světel na každé straně. Na dveřích pod oknem je již umístěn nápis Prostar, který bych raději viděl leptaný. Interiér kabiny je shodný jako u Lonestaru. I zde jsou však některé věci nové, a nebo přepracované. Náš Prostar má ještě v interieru všude označení Lonestar, ale podle Dave Metznera bude toto přepracované. V celém interiéru je na podlaze naznačený koberec. Milým překvapením je i přítomnost řadicí páky. Zcela nová je přední kapota a nárazník. Kapota má samozřejmě novou masku doplněnou leptanou síťkou. Zcela luxusní jsou přední hlavní světlomety. Do posledního detailu jsou vyrobené paraboly, které dají Prostaru úplně nový rozměr. Zcela nové jsou podběhy, neboli ochranné kryty nádrží a baterek. Tento díl je velice pěkně vyvedený. Moc pěkné je na tomto díle umístění víčka nádrže. Toto víčko je snad jedním z nejhezčích dílů a mohu říct, že lepší jsem nikdy neviděl. Tyto podběhy jsou uchycené k rámu zcela novými držáky.

Tolik asi první náhled na jednu z novinek pro rok 2013. V nejbližší době bude podroben detailnějšímu zkoumání, a následnému sestavní. International Prostar od Moebius Models je opět o krok dál než starší Lonestar. Podle mého se zlepšilo i číslování dílů na jednotlivých rámečcích. Bohužel zatím nevím jak budou vypadat obtiskové archy a ani jak budou vypadat samotné návody. Sice máme k dispozici návody, které poslal Dave prostřednictvím emailu. Většina návodů jsou vlastně 3D nákresy pro výrobce, který v Číně tyto stavebnice stříká do forem. Právě návod, který byl ve stavebnici International Lonestar nebyl nic moc. Podle mého byl v přebalu firmy Revell daleko lepší a hlavně přehlednější. Uvidíme, co přinesou následující měsíce. Popravdě řečeno, už se nemohu dočkat, až se do něho pustím. Rozhodně toto je tahač, který si zaslouží i některé další konverze.

17.12.2012, Karel Krejčí

FOTOGALERIE DÍLŮ
(Na fotkách chybí jeden chromovaný rámeček s kryty výfuků.)