Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Závěrečné zkoušky prototypu
sklápěče Liaz 091.24

Ing. Jaroslav Bacílek, Liaz (r.1980)

V n.p. Liberecké automobilové závody končí vývoj silničního sklápěče se zvýšenou průchodivostí. Sklápěč nese označení 091.24 a doplňuje typovou řadu známou u uživatelů v tahačovém provedení 100.45 a ve valníkovém provedení 100.05. Zároveň se připravuje sériová výroba silničních sklápěčů 090.23 (4x2, 148 kW) a 090.24 (4x2, 213 kW), které již úspěšně prošly dlouhodobými zkouškami. Typ 091.24 (4x4, 213 kW) je navíc vybaven předním pohonem nového provedení. Především jde o planetové převody v kolech přední nápravy. Použití předního pohonu umožňuje vozidlu zvýšenou průchodivost nejen v podmínkách snížené adheze a na nezpevněném povrchu, ale jak prokázaly náročné zkoušky, má vozidlo velmi dobrou průchodivost i ve velmi těžkém terénu.


Záběry dokumentují podmínky zkušebního prozovu. Kamnitý terén po odstřelu...

Všechny skupiny jsou československé výroby, především z n.p. Liaz. Zvolené koncepce dává vozidlu optimální robustnost. Snadná obsluha, jednoduchá a nenáročná údržba, použití výhradně československých olejů a maziv, výborné dynamické vlastnosti, snadná ovladatelnost, bezpečný tříokruhový brzdový systém, poměrně nízká spotřeba a u sklápěčových provedení dosud neobvyklý jízdní komfort posádky jsou přednosti nového vozu.


...hluboké vyjeté stopy v těžké jílovité zemině...

Prototyp nejdříve absolvoval povinnou dlouhodobou schvalovací zkoušku včetně úvodního a závěrečného testu. Během této zkoušky vozidlo ujelo celkem 50 000 km, a to na dobrých zpevněných vozovkách (kategorie A), dále na horších vozovkách s neudržovaným zpevněným povrchem (kategorie B) i v těžkém terénu (kategorie C). Vozidlo bylo zkoušeno jak v soupravě s přívěsem o celkové hmotnosti 38 tun, tak sólo o celkové hmotnosti 16 tun. V souladu s požadavky normy byl i výškový profil trati, přičemž v kopcovité části byly úseky se sklonem 5 až 8 % delší než 500 m a úseky s větší stoupavostí než 8 % kratší než 500 m. Součástí předepsané zkoušky byl i terénní provoz se suchými brody, výraznými nerovnostmi a častými zatáčkami.


...písečný povrch...

Druhou část zkoušek prototypu probíhala ve velmi těžkém terénu. Ačkoliv tento typ vozidla není určen pro soustavný provoz v terénu, přistoupil n.p. Liaz k této zkoušce, aby v náročných podmínkách prověřil zejména hnací ústrojí vozidla. Pro účely zkoušek byl vybrán nejtěžší úsek výstavby dálnice Praha-Brno, v okolí Humpolce. Ze bylo možno vystřídat různé kategorie terénu. Především šlo o značně členitý terén s kamenitým povrchem (po odstřelu), s mělkými i hlubokými bahnitými brody, s úseky, jejichž těžký jílový povrch měl vyjetou hlubokou stopu, i s úseky písečného charakteru, nebo o provoz v lesním terénu.


...bahnité brody...

Ačkoliv koncepce vozidla se zvýšenou průchodivostí (4x4) předpokládá pouze krátkodobé využívání předního pohonu (např. při stoupání větším než 8 % na úsecích kratšách než 500 m) a krátkodobé zapínání uzávěrek diferenciálů (zpravidla na úsecích do 50 m), byl při této zkoušce zařazen přední pohon i uzávěrky diferenciálů dlouhodobě. Kromě toho se posuzovalo optimální využití pohonů. Ukázalo se, že i v těchto podmínkách má sklápěč Liaz 091.24 velmi dobrou průchodivost se značnou zásobou výkonu, optimální převody a přední pohon stačí využívat krátkodobě. To současně platí i o obou uzávěrkách diferenciálů. V celém terénním nasazení v nepřetržitém provozu na tomto staveništi se nevyskytl případ, kdy by pro zajištění průjezdu bylo nutno využít současně všech možností systému pohonu.


...i příkrá stoupání zvládl nový Liaz bez těžkosti.

Pro posouzení celkové životnosti vozidla, životnosti skupin a pro účely posouzení nadměrných opotřebení započítává se při zkouškách prototypu tohoto vozidla jak celá dlouhodobá zkouška, tak průběh v těžkém terénu. V tomto terénním provozu bylo nutno stanovit intenzitu zatížení. Proto byl sklápěč Liaz 091.24 nasazen do skupiny sériově vyráběných sklápěčů Tatra 148, s nimiž udržoval stejnou přepravní rychlost. Šlo o provoz pod obřím nakladačem Caterpillar na vzdálenost 600 až 1500 m. Kromě sypkých substrátů se přepravovaly i kamenité a smíšené zeminy, a to i přesto, že sklápěč Liaz 091.24 má zatím plošinu, která je určené pro přepravu pod velkoobjemovým nakladačem jen v případě přepravy sypkých substrátů. Koncepce vozidla však umožňuje použít objemnější, případně bohatěji dimenzovanou plošinu. Tento druh plošin se však dosud v n.p. Liaz pro silniční sklápěče nevyrábí.


Ze snímku, který ukazuje jízdu sklápěče po okruhu, je dobře patrná dobrá funkce stabilizátorů.

Kromě toho byly se sklápěčem na stavbě provedeny speciální zkoušky ve stoupání s velkou strmostí, zkoušky stability a snadnosti ovládání při jízdě v kruhu na svahu s nezpevněným povrchem. Během nasazená sklápěče Liaz 091.24 v těžkém terénu staveniště dálnice nedošlo k žádným větším závadám. Drobné závady se vesměs týkaly silničních úprav vozidla (nárazník proti podjetí malých vozidel, stupačky apod.), které byly deformovány Bezporuchový provoz a velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu, byly důvodem k uznání od ostatních přepravců podílejících se na výstavbě dálnice. Nyní probíhají závěrečné demontážní, mikometrážní a vyhodnocovací práce. Ani zde nebyly dosud zjištěny závažné závady. Je tedy reálný předpoklad, že přepravní organizace budou moci po zahájení sériové výroby obdržet nový, výkonný a spolehlivý sklápěč z n.p. Liaz s označením 091.24 a s pohonem všech kol.

Škoda-Liaz 091.24 (4x4) – základní technické údaje:

Dvounápravový nákladní automobil s pohonem obou náprav, s užitečnou hmotností 7850 kg; ložná plocha 2200x4000 mm, výška bočnic 600 mm, sklápění hydraulické do stan 43°, vzad 45°;dvoudvéřová kabina se 3 sedadly a lehátkem.

MOTOR: čtyřdobý řadový, kapalinou chlazený, vznětový přeplňovaný šestiválec MŠ 638, skloněný 45°v pravo. Největší výkon 213 kW/2000 min-1 , největší točivý moment 1128 Nm/1400 min-1 , zdvihový objem 11 940 cm3, vrtání 130 mm, zdvih 150 mm.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: spojka dvoulamelová s posilovačem; desetistupňová převodovka Praga 10 P 80 s přímým řazením základní řady a nepřímým pneumatickým řazením přídavné řady; převod 1. rychlostního stupně 7,792, 10. rychlostního stupně 0,791; stálý převod v přední a zadní nápravě 6,89 a diferenciály s pneumatickým uzávěrem; vypínatelný pohon přední nápravy.

PODVOZEK: přední i zadní nárpava tuhá; pérování listovými péry se stabilizátory, 2 tlimiče na přední nápravě; tříokruhový brzdový systém s pružinovými válci na zadní nápravě; pneumatiky 11,00 R 20; řízení hydraulické levostranné Technometra HRN 350 5L s převodovým poměrem 20,7.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI: délka 6430 mm, šířka 2500 mm, rozvor 3350 mm, rozchod 1950 mm, vnější obrysový průměr zatáčení 16 m, nájezdový údehl přední 27°, zadní 23°; hmotnost pohotovostní 8150 kh, celková 16 000 kg, celková soupravy 38 000 kg.

PROVOZNÍ HODNOTY: stoupavost na 1. pevodový stupeň při celkové hmotnosti 16 000 kg je větší než 80 %, v soupravě o celkové hmotnosti 38 000 kg 25,6 %.

Viděli jsme zkoušky prototypu sklápěče Liaz 091.24

Ing. Jaroslav Jaroš, ČSAD

V době od 11.4.1979-27.4.1979 byl u DZ 507 Chotěboř nasazen ve zkušebním provozu silniční sklápěč Liaz 091.24 s předním pohonem. Vzhledem k požadavkům zkušebního provozu bylo vozidlo nasazeno do jednoho z nejtěžších úseků výstavby dálnice D1, na pracoviště Slavníč, kde do té doby jezdila pouze vozidla Tatra. V době nasazení sklápěče se přepravovala hlína s kamením na průměrnou vzdálenost 1,2 km. Nakládání se provádělo nakladačem Caterpillar o objemu lžíce 3,5 m3. Zmíněný silniční sklápěč byl kromě speciálních zkoušek prováděných přímo na pracovišti výstavby dálnice D1 také přímo nasazen na přepravu materiálu, a to po dobu osmi pracovních dnů v nepřetržitém 24hodinovém provozu. Za tuto dobu provedl silniční sklápěč Liaz 400 jízd a odvezl 3200 tun. Ve srovnatelném období odvezla vozidla T-138 S3 v průměru 4360 tun při 360 jízdách a vozidla T-148 S1 6075 tun při 405 jízdách. Z počtu jízd jednotlivých typů vozidel lze usuzovat, že menší počet odvezených tun zkušebním sklápěčem Liaz je dán menším objemem jeho ložné plochy proti vozidlům Tatra (T-138 7 m3-12 tun v terénu, T-148 S1 9 m3-15 tun v terénu).

Vzhledem k tomu, že sklápěč Liaz 091.24 je určen především pro silniční provoz, předpokládali jsme, že bude mít v tomto těžkém terénu potíže. Ovšem v v průběhu zkušebního provozu prokázal sklápěč řadu dobrých vlastností, z nichž zejména překvapila jeho dobrá průchodivost daným terénem. V souhrnu je možno konstatovat, že koncepce silničního třístranného sklápěče Liaz 091.24 vychází z požadavku provozu převážně po zpevněných komunikacích (kombinovaných s terénními úseky vykládky a nakládky). Současně se však potvrdilo, že díky danému koncepčnímu řešení zvýšené průchodivosti obstojí vozidlo krátkodobě nejen v běžném terénním provozu, ale i ve velmi těžkém terénu.

Řidiči jezdící na výstavě dálnice se zájmem sledovali průběh zkušebního provozu. Přes počáteční nedůvěru v možnosti sklápěče v tomto terénu nakonec ocenili dobré vlastnosti, které tento silniční sklápěč prokázal. Zejména u nás zatím neobvyklý komfort v kabině řidiče, který se pochopitelně projevuje při provozu na zpevněných komunikacích.

I přes krátkou dobu nasazení vozidla v našem dopravním závodě, z které není možné vyvodit komplexní závěry, lze očekávat, že tento nový typ silničního třístranného sklápěče bude rozhodně oživením současného vozového parku a lze si jen přát, aby se nové Liazy objevily co nejdříve v dopravních závodech ČSAD.