Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









řada 300

Řada 300 konstrukčně vychází ze starších modelů řad 100 a 200 a je jejich dalším vývojovým stupněm. Byla vyráběna v letech 1991-2003. Z předchozích modelů si ponechává osvědčené komponenty (kabina, částečně interiér, na vybraných motorech pak nápravy nebo základní rám podvozku) které jsou však doplněny nově vyvinutými (popřípadě dokoupenými) komponenty. Motory montované do vozidel řady 300 jsou buď stojaté řadové šestiválce M1.2C LIAZ se zdvihovým objemem 11,94 litru (částečně vycházející ze starších motorů MŠ 640) výkonem od 290 do 410k (290, 330, 380, 410 a s úpravami i 360 nebo 400 k), dvanáctilitrové šestiválce MAN s výkonem 420 (Euro2) k nebo americké 12,7 litrové řadové šestiválce Detroit diesel S60 s výkony 370 nebo 400 k. Dle nepotvrzených informací bylo vyrobeno i několik vozů s jinými motory (Renault a jiné). Ve spojení s těmito motory byly využívány deseti nebo čtrnáctistupňové převodovky Praga, šestnáctistupňové ZF nebo dvanáctistupňové EATON. Pro řadu 300 byly užívány nápravy Rába, Liaz nebo Rockwell různých typů. Kabiny převzaté z řady 200 se od starších odlišují pozměněným interiérem, zlepšenou ergonomií a novými ovládacími prvky a byly nabízeny ve třech variantách: krátká, dlouhá a dálková Maxi. V závislosti na zabudovaném motoru se od sebe lišily výškou a tvarem motorového tunelu. Pro řadu 300 bylo vytvořeno nové označení které se skládá z kombinace dvou dvojciferných čísel oddělených tečkou kdy první dvojčíslí značí celkovou hmotnost vozidla a druhé maximální výkon jeho motoru. Číselný kód byl dále doplňován soustavou písmen, která dohromady podávala informace o typu vozidla, konfiguraci podvozku a zavěšení jeho náprav, popř. doplňující informace o užitém motoru: viz. Schéma označení řady 300.

Designově se řada 300 od svých předchůdců odlišuje především drobnými optickými retušemi jako jsou laminátové nebo plastové kryty a doplňky, spoilery nebo boční kryty, které velmi výrazně podtrhují elegantní vzhled vozidel řady 300. Opticky lze vozidla řady 300 od předcházejících řad odlišit dle několika typických znaků:

-Zásadní je umístění vzduchového filtru vodorovně napravo za kabinou (vozidla řad 100 a 200 jej měly svisle v pravé přední části vozidla -prakticky pod podlahou spolujezdce).
-Tahače řady 300 (s výjimkou 18.29 TB) a některé podvozky se pak od svých předchůdců liší podstatně menšími náboji kol na poháněných nápravách.
-Palivové nádrže mají na pohled viditelně jiný tvar a větší objem.
-Motory mají výrazně příjemnější zvukový projev.

Chcete-li vědět více o jednotlivých modelech řady 300, vyberte si, zde: