Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Liaz 40.38/40.33 SC

V roce 1994 byl v Liazu vyroben první a jediný čtyřnápravový podvozek nesoucí označení 40.33 SC (tedy v konfiguraci 8x4). Ačkoli dokumentace byla zpracována k několika dalším variantám (jak řady 300 tak později 400), skutečné realizace se dočkal pouze tento typ. V roce 1995 byl prezentován na výstavě Autotec ’95 jako čtyřnápravový podvozek bez nástavby s kabinou v modro-zelené metalíze. Během roku na něj byla usazena jednostranná ocelová sklápěcí korba VS Mont (žluté barvy) a na výstavě Autotec ’96 byl vůz prezentován v rámci řady M300 s jinou kabinou již ve fialové metalíze, se sníženou klikou a nástavbou v šedé barvě. V rámci podnikových testů sloužil vůz v Liazu v kamenolomu do cca. roku 1998. Z důvodů finanční krize v podniku byl vůz následovně odprodán soukromému majiteli, na jehož přání byla na podvozek usazena dvoustranná sklápěcí korba zelené barvy a po nějaké době byla i fialová kabina vyvedena v odstínu nástavby. Poměrně časté výměny nástaveb a barevných odstínů jsou důvodem častých rozepří o existenci několika různých podvozků tohoto typu nicméně faktem je, že vyrobený byl pouze jeden jediný, který pouze několikrát změnil podobu a majitele.

Další matoucí fakt je navíc skutečnost, že původní model byl představen jako typ 40.38 SC s motorem Liaz M 1.2C-M 640T Euro1 o výkonu 280 kW/380 k (podobně jako tahač 19.38 TBV), jehož hlava se (údajně) od sériového motoru M 1.2 C liší. Tento typ motoru měl však (opět údajně) problémy s chlazením a proto byl zřejmě vyměněn za standardní M 1.2C-M640S o výkonu 242 kW/330 k zatímco v tahači 19.38 je tento motor dodnes a očividně jezdí bez větších problémů.

Převodovka byla vždy stejná a sice Praga 14 PS 150 s vývodem pro čerpadlo ZF 8605 pro řízení druhé řiditelné nápravy a navíc ještě se závislým pohonem ZP 15021 pro písoé čerpadlo Miller pro ovládání sklápění nástavby. Původně byla na vozidle usazena palivová nádrž o objemu 200 litrů, která byla později nahrazena větší 400 litrovou. Provedení zadních náprav s výjimkou zavěšení, vodících tyčí a mohutných balíků listových per (speciální pro tento typ) odpovídá typu 29.33 SD (tedy tandemové 2x13 tun) . Přední nápravy (zesílené provedení 2x7,5 tun, přední náprava navíc se stabilizátorem) jsou zavěšeny na listových perech, k nimž byl později (během provozu u soukromého majitele) přidán 1 list navíc. Systém ABS byl aplikován na 1.,2. a 4. nápravu. Řízení je ZF Servocom.

Během osmileté služby u soukromého majitele se na vozidle opakovaně vyskytovaly poruchy motoru, převodovky a některých dalších součástí. Problémy byly i se samotnou homologací, která na vozidlo nebyla poměrně dlouho vůbec k dispozici. V běžném provozu vozidlo dosahovalo spotřeby v průměru kolem 40-45 l/100 km v závislosti na zatížení a charakteru terénu. Podle slov řidičů však vůz v těžkém terénu nijak nevynikal, což však na jeho jedinečnosti nic nemění.

Předchozí majitel, autodoprava Levora:

Aktuální vzhled, firma Machala: (fotky v max. rozlišení)

fotogalerie: