Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Autobusy Karosa řady 700

Psal se rok 1982, když vyjel první sériově vyrobený autobus Karosa zcela nové řady 700. Náklady na jeho devítiletý vývoj přesáhly 60 milionů Kčs. Ve výrobě nahradil staří typ Škoda Š 11. Nejvýznamnější změnou byl hranatější tvar celého vozu a motor byl přesunut na záď autobusu. Karosy řady 700 byly vyráběny ve třech základních modifikacích, zájezdový autokar, linkový autobus a městský stejně jako Škoda 11. Karosy 700 se vyráběly až do roku 1997 a v průběhu let procházely různými modernizacemi. Jednou z těch asi nejradikálnějších byla v roce 1989 výměna hlučné zadní nápravy s velkým nábojem za novější a motoru bylo dosazeno turbo, čímž se výfuk posunul do zadního nárazníku. Další změny byly spíše kosmetické jako například hranatá světla a podobně. Karosy 700 ještě stále tvoří páteř české autobusové dopravy.

Zájezdové autokary měly označení LC 735, 736 a 737 kde poslední číslice znamenala stupeň komfortu. Všechny typy zájezdových Karos dodnes slouží i na mezinárodní dopravu. Autokary mají vpředu dvoukřídlé dveře shodné se všemi Karosami 700 a druhé jednokřídlé dveře jsou za zadní nápravou. Slouží většinou jen jako nouzový východ. Mají vyvýšenou podlahu po celé délce autobusu. Karosy LC mají vysoká sedadla s loketními opěrkami a nad sedadly odkládací prostor s výpletem. Velké procento Karos bylo vybaveno kávovarem, televizorem s videopřehrávačem a náporovou klimatizací. Nevýhodou zájezdových Karos byl malý zavazadlový prostor o objemu 5 m3 oproti vysokým autokarům typu HD. Kufry se do prostoru musely pečlivě rovnat, problém začal narůstat s používáním sportovních tašek, které nahradily do té doby běžně použivané a skladnější cestovní kufry. Autobus byla osazen nepřeplňovaným motorem LIAZ ML 635 a později přeplňovaným LIAZem ML 637 o výkonu 189 kW. Od roku výroby 1991 pak měly autokary LC ve výbavě omezovač rychlosti, ABS, ASR a od roku 1992 i klimatizaci a lepená okna. Klasicky nátěr řad 735/6 tvořila dvoubarevná kombinace bílé a jedné další (žluté,oranžové, nebo zelené barvy) barvy.

Dalším typem byly autobusy C 734, ty byly určené pro příměstskou a regionální dopravu a nahrazovaly vozy Škoda ŠL 11. Hlavním znakem Karos řady C byly tmavě modré pruhy na bílé karoserii. Autobus měl vpředu dvoukřídlé jednoproudé dveře a stejné druhé byly uprostřed. První série C 734.00 byla vybavena motorem LIAZ ML 635 o výkonu 148 kW s redukcemi přímo v nábojích zadní nápravy a poznávacím znakem byly především malá plechová zrcátka, která byla později nahrazena většími plastovými. To byla již řada C 734.20, kde motoru LIAZ turbo přidalo 7 kW a zmizel velký náboj zadní nápravy. Příměstské Karosy měly zmenšené zavazadlové prostory na 3m3 a tudíž sníženou vnější boční lištu na karoserii. Vnitřní prostor byl vyvýšen pouze v zadní části za druhými dveřmi. Dodatečné zvýšení podlahy po celé délce bylo doděláváno na zakázku. Všechny vozy byly vybavovány pětistupňovou převodovkou Praga. Starší Karosy však měly jinou kulisu řazení. Zadní náprava byla Rába (později i Detva) a přední LIAZ. Pérování bylo vzduchové a Karosy C 734 odvezly celkem 80 cestujících (45 sedících a 35 stojících). Vozidlo bylo vybaveno bubnovými brzdami a mělo celkovou hmotnost 15 800 kg. V kloubovém provedení nesla Karosa označení C 744, počet cestujících se zvýšil na 60 sedících a 70 stojících a celková hmotnost na 24 tun. Vozy C 744 byly vybaveny do roku 1989 motorem LIAZ ML 635(636) o výkonu 180 kW a později ML 637 se 189 kw/2000 ot. Nápravy byly shodných výrobců jako u typu 734.

V městské dopravě jste měli možnost vidět Karosy s číselným označením 731 (v případě automatu Praga 2M70/ZF/Voith) a nebo 732 s mechanickou převodovkou Praga 5P80. Číslice doplňovalo písmeno B (tedy 731B). Stejně jako předešlé typy měly i městské Karosy zprvu velký náboj nápravy a plechová zrcátka. Pro autobusy typu B bylo charakteristické zbarvení červeno-krémové. V městské verzi Karos bylo vystřídáno snad nejvíce různých variant a provedení v celé řadě 700. Od různých karosářských úprav ( např. kulaté čela nebo zadní části nezávisle na sobě), přes převodovky a až po motory. Použity byly hnací jednotky LIAZ ML 635, ML 636, ML 636 N, ML 636 E od verzí bez limitů EURO až po EURO II. Výkonnostní rozdíly byly v rozmezí 148 až 175 kW. Poslední verze byly rozeznatelné podle jemnějšího zvuku, velkého bočního roštu chlazení v zadní části karoserie na straně dveří, plochého náboje zadní nápravy nebo nízkoprofilovými pneumatikami. Vozy se vyráběly až do roku 2000, ale poslední série se exportovaly do Ruska a měly označení 800 a charakteristické pro ně byly mlhová světla v nárazníku. Autobusy B 731/2 měly přední dveře shodné se všemi Karosami a uprostřed a vzadu byly dvoukřídlé dvouproudé rozšířené dveře. Pro zajímavost bylo zrychlení z 0 na 100 km/h u Karosy B731 za 38,8 s a maximální rychlost byla stanovena na 70 km/h. Kloubové městské Karosy byly označovány jako B 741. O pohon se starala jednotka LIAZ ML 636E a ML 636N o výkonech 175 a 190 kW, na motor LIAZ navazovala automatická převodovka Voith nebo ZF. Kapacita vzrostla na 150 cestujících a hmotnost na 25,6 tuny. Hnaná byla poslední náprava a v zadní části autobusu přibyly jedny jednoproudé a jedny dvouproudé dveře převážně na výstup. Přední náprava byla shodná se všemi Karosami, a sice LIAZ.