Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...










Vozový park ČSAD - fotogalerie

V této galerii si můžete prohlédnout vozidla Liaz, která sloužila pod vlajkou ČSAD a protože sloužila bok po boku s Liazkami, jsou v této galerii také vozidla jiných značek. Nejde však o celkový výčet všech značek a typů vozidel, která se ve flotile ČSAD vyskytovala. Jednotícím prvkem následujících fotografií je především označení vozidel známým logem ČSAD.

Škoda - Liaz



Volvo



Tatra



Renault





Faun

Pár slov o Faunech ve službách ČSAD

Ačkoli vozidla Faun nesouvisí nikterak s Liazy, považuji za vhodné zde zmínit několik základních údajů v souvislosti s působením tahačů Faun na území Československa, resp. České republiky ve službách podniků ČSAD.

Národnímu podniku ČSAD (DZ 709 Ostrava a DZ 306(?) Plzeň) bylo dodáno celkem 9 kusů těžkých tahačů Faun. Spolu s jedním vozidlem (typ HZ 36.40/45) pro Hutní montáže Ostrava se tak na našem území pohybovalo celkem deset vozidel Faun.

Prvními vozidly (dodanými do Ostravy v roce 1971) byly dva tahače Faun L1206WP/45Z (SPZ: OV 76-63 a OV 76-64). Šlo o kapotová třínápravová vozidla poháněná vznětovým šestiválcovým motorem MTU MB 6V 331TA o výkonu 450 koní spojeným s automatickou převodovkou s měničem Clark 8821. Všechny nápravy byly hnané, vybavené reduktory v nábojích kol. Tahače byly nasazovány s kombinacích s vozidly T813 6x6TP a 8x8TP, jejich další osud zůstává neznámý.

Do let 1979-1980 spadá dodávka celkem pěti tahačů HZ 40.45/45W (rozvor 5200 mm) (3 kusy pro Plzeň, vybavené pětadvacetitunovými navijáky Rotzler a originálními nástavbami Faun, SPZ: PS 45-21, PS 41-61, PS 46(?)-06) a HZ 40.45/45 (2 kusy pro Ostravu, bez navijáků i nástaveb, SPZ: OVA 58-26, OVA 58-25). Všechna vozidla byla původně dodána s nápravami bez kolových redukcí, na ostravských Faunech byly ovšem později nahrazeny nápravami reduktorovými. Tahače (všechny s pohonem 6x6) byly vybaveny vodou chlazenými vznětovými dvanáctiválcovými motory Mercedes-Benz OM 404A o zdvihovém objemu 20,9 litru a výkonu 525 k. Převodové soustrojí, tedy automatická převodovka CLBT 5960 a spojka s měničem TC 680, pocházelo od firmy Allison. Rozdělovací převodovka VG-20 pocházela od firmy Faun. Tahače byly vybaveny dvoudveřovými dvojkabinami. Ostravské Fauny přešly po revoluci pod firmu Specialtransport Nosreti, odkud byly prodány firmě A.L.E., v jejichž barvách jsou dodnes nasazeny v Abu Dhabi, osud trojice plzeňských Faunů s navijáky je neznámý.

V roce 1988 byly do Ostravy dodány dva poslední Fauny. Šlo opět o typ HZ 40.45/45 6x6 s rozvorem zkráceným na 4800 mm a reduktorovými nápravami Faun (SPZ: OVB 53-02 a OVB 53-03). Vznětový vodou chlazený dvanáctiválec OM 424A o objemu 22 litrů a výkonu 530k pocházel opět od firmy Mercedes-Benz. Německého původu bylo i celé převodové ústrojí s manuální 16-ti rychlostní převodovkou ZF 16S-190A, spojkou s měničem WSK 400 a rozdělovací převodovkou Faun VG-20. Charakteristickým rysem těchto vozidel je čtyřdveřové dvojkabina. Vozidla byla navíc vybavena točnicemi s dovoleným zatížením 27,8 t. Tato dvojice tahačů, podobně jako výše zmíněné ostravské tahače, přešly po roce 1989 do rukou firmy Speciál transport Nosreti, odkud byly na přelomu tisíciletí prodány firmě A.L.E. Jeden z tahačů je nasazen v Abu Dhabi, druhý pak ve Velké Británii, dosud vybavený původním logem Nosreti na masce chladiče.

Pokud jste sloužili s vozidly Faun, něco o nich víte nebo máte k dispozici více fotografií těchto vozidel, prosíme, kontaktujte nás na e-mailu nedlloyd@seznam.cz či prostřednictvím diskuse na tomto webu.





ostatní



Přívěsy a návěsy

Fruehauf:

Za poskytnutí fotografií patří velký dík Astranovi, P. Sychrovi a J. Hlaváčovi, díky pánové!