Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...










Dakar 2007



Tak se nám všem liazákům i neliazákum rok chylí ke konci a většina z jen trochu technicky zaměřených lidí začíná sledovat přípravy na letošní rok největšího pouštního závodu všech dob. Letos s názvem Euromilhoes Lisboa - Dakar 2007 a jak už název napovídá, startovat se bude v portugalském Lisabonu 6. ledna 2007.

My ne že bychom nefandili všem českým vozům, ale pochopitelně se náš zájem zaměří na dvě žlutá „sluníčka“ z fabriky v Mnichově Hradišti. Team Martina Macíka se pro letošní ročník vrátí do staronových barev. Zahalena do žluti ale letos vyjedou dvě auta. Do služby se vrací i doprovodný Liaz a sedlčanští se nebudou muset spoléhat na doprovod Tatry. Od předloňského ročníku prošel doprovodný vůz technickými změnami a dostal nové nápravy, závodní motor, převodovku a jiné komponenty které Martin Macík vyzkoušel na Dakaru v roce 2006. Vůz bude plně konkurenčněschopný a podle Macíkových slov je Liazka již nyní na obdiv. Osazen byl i novou lépe využitelnou nástavbou na příslušenství pro oba vozy. Za volant usedne druhý řidič teamu Ladislav Fajtl a jako spolujezdci mechanik Jiří Čáp a prvně se zúčastní vývojář motorů Tedom Jan Bervic. Jen připomínáme že doprovodný Liaz byl vyrobený jako poslední vůz před uzavřením podniku v září roku 2003.


Nevelkými změnami prošel při přípravě závodní speciál. Liaz 111.154, který se drží loňských homologací a plánovaná rozsáhlá inovace se posunula na Dakar 2008. Kamion je vybaven stejným motorem, výkon nebyl natahován výše ale díky úpravám na turbodmychadle a čerpadle dosahuje špičku výkonu už v nižších otáčkách v pomalejších částech závodu. Změny v převodech způsobily, že vůz dosahuje letos limitu maximální rychlosti 150 km/h. Novinkou na Liazu je centrální dohušťování pneumatik Pirellli vedené středem osy a ne venkovními hadicemi jak to bylo doposud. Speciál tím získá lepší prostupnost, navíc v křovinatém terénu bylo vnější vedení hadic poměrně problematické. Liaz byl vyroben v roce 1989 a v roce 2005 prošel celkovou rekonstrukcí. Pilot Martin Macík opět zůstane za volantem a zbytek posádky utvořil několikanásobný účastník Dakaru Jiří Žák a ředitel Tedomu Vlastimil Vildman. Je tedy více než jasné že team tvoří lidé, kteří zajistí úspěšné dokončení závodu pokud bude technika sloužit jak by měla a stejně tak i úspěšné dokončení předvýrobních plánů podniku Tedom.


Tyto změny by měli zajistit závodnímu vozu pozici mezi špičkou a že se zdařily se potvrdilo na listopadovém testováni v tuniském písku. Vloni byl Liaz zcela nově postaven a spousta věcí se testovala zda vůbec vydrží. A vydržely! A proto byly osvědčených komponentů tedy zůstalo a letošní zkoušení tedy mělo spíše potvrdit domněnku že vůz je na závod zcela připraven.


Letošní klání v afrických dunách se v kategorii kamionů těší extrémnímu zájmu a na startovní listině se objevil rekordní počet vozidel. Nákladních vozů odstartuje celkem 80 a my jsme přesvědčeni že zdokonaleně a precizně připravené Liazy budou mezi těmi, kteří do razí do cíle. A to dokonce na vynikajících pozicích. Avšak je potřeba mít stále stále otevřené oči, na startu se objeví opět trojice Kamazů, rodina De Rooyů s novým nezávislým zavěšením náprav, loňskýé vynikající MANy, velmi nebezpečné Ginafy a v neposlední řadě i trojice Tater vedených Alešem Lopraisem, Tomášem Tomečkem a Andrém Azavedem. Liaztrucks team bude celé dění na „Dakaru“ pečlivě sledovat po celou dobu závodu a vlastně už od tiskové konference která se koná v Praze na Spořilově dne 19. 12. V příprave je i dakarská verze webu. Martinovi i celému Tedomtruck Teamu přejeme krásnou projížďku po cílové pláži v senegalském Dakaru a vynikající umístění.