Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Škoda FOX

Tři roky po premiéře Xeny na IAA’96 v Hannoveru uvedla akciová společnost Škoda Mnichovo Hradište nový model. Pomyslnou sestru Xeny, vozidlo Škoda 19.29 SA s obchodním názvem Fox. Jednalo se o sklápěč především zamýšlený pro údržbu silnic ale i pro běžný provoz se sypkými materiály. Spousta komponentů zůstala zachována ze sklápěčů řady 300. Na Škodu Fox bylo možné ale montovat širokou škálu různých nástaveb od sypačů přes cisterny až po nástavby na krmné směsi. Bohužel jen málo jich bylo realizovaných.

První model 19.29 SA s pohonem 4x4 měl zabudován stojatý šestiválcový vznětový motor s přímým vstřikem paliva přeplňovaný turbodmychadlem. Jednalo se o osvědčený typ z řady fox motor LIAZ M 1.2- M640FE EURO II o obsahu 11 940 ccm (vrtání/zdvih 130/150 mm) Výkon dosahuje 290 koní při 2000 ot./min. Druhý typ vozidla Fox 19.33 SB s pohonem 4x2, který následoval později, byl vybaven motorem LIAZ M 1.2- M640SE EURO II se 330 koni. Slabší vůz měl převodovku Praga 10 PS 80, synchronizovanou desetistupňovou ale alternativou byla i Praga 14 PS 15 se čtrnácti převodovými stupni která byla standardně osazováno do silnějších vozů 19.33. Spojka byla u obou vozů jednolamelová MFZ 420.

Rám vozu 19.29 byl tradičně žebřinový vzadu zúžený o profilu 20x85x8 a u vozu 19.33 měl rám profil 250x80x7. Na obou nápravách bylo vozidlo odpruženo parabolickými péry. Nápravy byly u vozu 4x4 obě Rába a u 4x2 byla přední náprava Škoda a zadní taktéž Rába alternativně Madara bulharské výroby. Na obou nápravách byly použity bubnové brzdy s vnitřními čelistmi. Vozidlo bylo vybaveno klasicky odlehčovací brzdou s klapkou výfuku a omezením přívodu paliva do motoru. Škodě Fox nechyběl v základní výbavě systém ABS.

Fox měl oproti svým předchůdcům LIAZ 18.33 o tunu vyšší celkovou technickou hmotnost, čili 19 tun. Avšak vozu stoupla i pohotovostní hmotnost. Zatímco vozu 19.29 stoupla hmotnost oproti řadě fox o zanedbatelných 5 kg na 8 640 kg, tak u vozu 19.33 to bylo o téměř 300 kilogramů na 8 455 kg. Vůz měl rozvor 3550 mm, celkovou délku 6741 mm bez desky pro pluh a na šířku měl Fox 2550 mm. Sklápěcí plošina byla celoocelová třístranně sklopná.

Největším rozdílem patrným už od pohledu byla kabina řidiče. Starou celokovovou kabinu Liaz nahradila budka odvozená z vozu 19.47 Xena. Složená byla z plastových profilů na hliníkových profilech. Interiér byl moderně velmi dobře navržen a mohl konkurovat jakémukoliv evropskému vozu v tomto oboru. Kabina Škoda SKL o šířce 2330 mm byla sklopná krátká s dvěmi místy a třetím na přání. Vpředu byla odpružená silentbloky a vzadu na dvojici vzduchových vaků.

Vůz 19.29 SA Fox dosahoval maximální konstrukční rychlosti 69,7 km/h, splňoval předpis EURO II a limit hluku 82 dB(A). K plánované výrobě Foxu SD v provedení 6x6 bohužel nedošlo a tak vozidlo zůstalo pouze na papíře. Podle našich předběžných informací bylo vyrobeno 10 - 15 kusů vozidel Fox.