Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Tedom Fox

9. ledna 2008

rok 2009 v Tedomu obrazem




Tedom FOX 19.32 (motor Deutz, převodovka Praga) po předání firmě AD Machala.



6.ledna 2009

Tedom 33.45

Na konci roku 2008 (nutno podotknout, že stavba tohoto vozu začala již před několika lety!) byl konečně v Tedomu dokončen první opravdu nový třínápravový sklápěč. Jde o Tedom 33.45 - třínápravový sklápěč v konfiguraci náprav 6x4, poháněný motorem Renault spojeným s klasickou šestnáctistupňovou převodovkou ZF. Jednotlivé technické detaily jsou pro zájemce k dispozici na webu výrobce, více však napoví fotografie vozu. (foto: K.Václavík)



Starší aktuality:

(od nejnovějších po nejstarší)

Tedom Fox a první dokončený komunální vůz



Jako první vám přinášíme fotky téměř dokončeného kumunálního Foxe G. Vůz prošel poměrně složitou výrobní procedurou a ještě ho čekají drobné změny (avizovaná nová maska chladiče s jiným designem). Fotgrafií máme pochopitelě více, ale jelikož vůz ještě nebyl oficiálně představen, nechceme předbíhat a zbytek fotografií si po dohodě necháváme prozatím pro sebe.
Za fotky děkujeme nejmenovanému autorovi.




Tedom Fox a další krůčky

Po představení první dvojice vozidel na autosalonu v Nitře z nichž nebyl každý zrovna nadšený (motor ve vojenském speciálu splňoval pouze normu Euro1) jsme se s Foxy mohli setkat osobně také my. Nutno říci, že na výstavě Autotec nás (kromě Foxů, které na akci nakonec představeny nebyly) zajímaly vozidla MAZ, která jsou s vozidly Fox často porovnávána. Velmi milým překvapením pro nás byla kvalita zpracování Foxů, která je s MAZy, které jsme viděli na Autotecu nesrovnatelně vyšší.

Nebudeme zde rozebírat technické detaily vozidel, které jsou uvedeny na stránkách výrobce. Fotografický materiál doplňme spíše zajímavostmi. Bylo nám totiž umožněno podívat se přímo do „kuchyně“ v Jablonci, kde Tedom „vaří“ další nová překvapení. Mohli jsme si prohlédnout skromné zázemí, kde vznikaly první dva vozy a kde je připravována trojice dalších, které by měly spatřit světlo světa do konce tohoto kalendářního roku. Jedná se o sklápěč 6x4, dvounápravový popelářský vůz a taktéž dvounápravový sklápěč. V době naší návštěvy byla tato vozidla již v částečném rozpracování – hotové byly skelety kabin i základ přístrojových panelů. Na místě byl již také připravený rám pro třínápravový sklápěč, který spolu s ostatními vznikal v tradičním podniku v Mělníku, který má však dnes již německý kapitál.

Co se týče Rallye Paříž Dakar, pro některé může být zklamáním, že jako ostrý závodní speciál letos pojede vůz, který se (velmi úspěšně) představil již na loňském závodě nicméně na závodním speciálu Fox se již pracuje!




Tedom, Fox, Autotec a (ne)splněná očekávání

Naděje fanoušků Liazu na obnovení výroby vozidel (byť na jiném místě, jinou firmou a pod jinou značkou) se od prosince roku 2005 upínaly směrem k červnové výstavě Autotec, kde měla být prezentována první čtveřice prototypů. Není třeba barvitě líčit jejich smutné pohledy, když vyšlo najevo, že očekávaná premiéra se neuskuteční. Stejně tak informací, kterých bylo na počátku roku zveřejňováno poměrně hodně, ubylo a lidé se ptají: Proč? Co se stalo? Kam zmizely velkolepé plány a sliby?

Odpověď je jednoduchá. Nezmizely nikam. Neustal ani vývoj ani příprava prototypů, byť se, pochopitelně, vyskytly komplikace a stavba vozů se tak logicky zpozdila. Původní vyjádření ze začátku roku se tak zdají být prázdnými slovy, kterých bylo již v této zemi i v nedávné minulosti řečeno mnoho a říci dnes o Foxech, že jsou jen dalším neuskutečněným snem dokáže jistě každý kritik. Uvědomíme-li si však náročnost této činnosti a všechny související okolnosti, je dobré vzít na vědomí, že ani mezi lidmi stojícími za projektem nepanuje ze zpoždění žádné nadšení. V tuto chvíli je tedy pochopitelné, že hlavním zájmem společnosti Tedom je především dokončit plánovanou stavbu prototypů, přičemž toto má v plánu učinit tiše a bez zbytečné medializace a slibů a zveřejňování detailů, protože stejně tak jako absence Foxů na Autotecu, jakýkoli další nesplněný slib nebo nedodržený termín, by pověsti podniku, který chce na poli nákladních automobilů konkurovat kvalitou a spolehlivostí, zajisté nepřidal, ne-li jí přímo uškodil. Proto jsme se s vedením společnosti dohodli na „informačním embargu“, které se vztahuje právě na nové a aktuální informace, na jejichž zveřejnění dojde až po vzájemné dohodě tak, aby mohly být již podloženy fakty a hotovou prací. Proto buďte trpěliví a fanděte Tedomu!



Obnovení výroby vozidel FOX

Tisíckrát všemi popřená fáma se stává skutečností. Tradiční české nákladní automobily LIAZ před sebou mají další životní etapu.

Po skončení výroby v roce 2003 podnik LIAZ vstoupil do likvidace a zachránit se z něj podařilo jen málo. Jedna z mála zachovaných součástí průmyslového gigantu LIAZ, je bývalá motorárna, která je od 30.5. 2003 součástí české společnosti TEDOM, která se zabývá výrobou kogeneračních jednotek na bázi pístových, především spalovacích motorů. Výrobní program motorárny byl upraven pro potřeby společnosti a v roce 2004 TEDOM představil prototyp nízkopodlažního městského autobusu na jehož výrobu byla koupena licence od italské firmy Mauri. V „dakarském snažení“ pak Tedom podporuje podnikatele a závodního jezdce Martina Macíka, který se od roku 2003 účastní slavného pouštního maratonu s vozidlem LIAZ 111.154 a zde vzniká spojení, které je pro další vývoj tak zásadní. Macík se stává majitelem dokumentace na vozidla Škoda řady 400 (Xena, Fox) a ve spolupráci se společností TEDOM začínají vznikat plány na obnovení výroby. Vše je však utajováno a mezi odbornou veřejnost pronikají pouze kusé informace, které jsou přijímány spíše s rozpakem. Všichni totiž mají v živé paměti zánik LIAZu, který byl veřejně nejčastěji proklamován jako krach díky nezájmu zákazníků, a tak nikoho ani ve snu nenapadá, že by se někdo pokoušel o opakování historie, která již jednou skončila nezdarem. Ve skutečnosti jsou však již ověřovány první série komponentů a to nejen v dakarském speciálu, ale i ve vozidlech nasazených v běžném provozu.

Situace se dramaticky mění na počátku prosince roku 2005, kdy Macík a TEDOM společně zveřejňují svůj na první pohled prostý plán: začneme vyrábět. Vzniknout by měl tedy podnik ve společném vlastnictví Martina Macíka a TEDOMU, který by měl zastřešit vše potřebné pro plánovanou výrobu. Vše se ale zdá stále příliš nejisté. Následuje rallye Dakar 2006 a již v průběhu závodu se objevují další, nyní už podrobnější informace o budoucnosti společného podniku, které korunuje Macíkovo krásné jedenácté místo v kategorii kamionů. Český fénix tedy opravdu povstává z popela.

Historie podniku LIAZ, tedy bude pokračovat i nadále, byť v poněkud jiné formě. Vlastníkem ochranné známky LIAZ je totiž společnost AP TRUST a podle slov Martina Macíka o ní nově vznikající podnik ani nemá zájem. Obchodní značkou pro nově vyráběné vozy bude dřívější typové označení vozidla, jehož výrobě a vývoji by se chtěl TEDOM především věnovat, totiž FOX. FOXů byla vyrobena v letech 2000-2001 necelá dvacítka a vozidla slouží v nejrůznějších službách od silniční údržby až po zemědělství v České i Slovenské republice.

Nově vyráběný model s ním bude mít základní rysy shodné. Primárně bude FOX vyráběn v malosériové výrobě jako komunální vozidlo. Použitelný bude jak při údržbě našich silnic a dálnic, tak i měst například jako sklápěč, sypač/pluh, zametací vozidlo nebo vůz pro odvoz nejrůznějších druhů odpadu. Pro začátek bude nabízen s motory TEDOM ve verzích 4x2 s plynovým a 4x4 s naftovým motorem. Převodovky budou tradiční desetistupňové značky Praga. Kabina bude využívat moderní technologie zavedené v LIAZu koncem 90. let, kostra bude z hliníkových profilů opláštěná hliníkovými, plastovými nebo laminátovými panely. Výhody této koncepce byly v provozu vozidel Š400 mnohokrát prokázány. Čtyři základní verze FOXů by měly být představeny na výstavě Autotec 2006, která se koná v červnu v Brně a do konce roku 2006 společnost předpokládá výrobu asi 20 vozů. Pokud se výroba udrží a o vozidla bude zájem, mělo by podle Macíkových slov dojít i na verzi 6x4 vybavenou převodovkou ZF. To už je však otázkou dalších jednání. Co víme dnes jistě, je skutečnost že znovuzrození projektu XENA nemá nová společnost v plánu. „Byl to projektů snů, který se LIAZu povedl uskutečnit, my s ním však další plány nemáme. Chceme vyrábět jednoduchá komunální vozidla, která budou konkurovat cenou a především v případě plynové verze i ekologickým provozem.“ řekl nám Martin Macík.

Nově vznikajícímu podniku můžeme popřát prozatím jediné: velký zájem zákazníků a mnoho štěstí při zdolávání konkurence. O dalších novinkách vás budeme průběžně informovat.