Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Hasičské speciály Škoda-Liaz

Kdo by neznal alespoň od pohledu nějaký hasičský speciál české výroby, snad ani nemůže být ten správný Čech. Vozy z produkce továrny LIAZ mají u nás velice bohatou tradici.

První modely používané hasiči byly v letech 1961-1984 vyráběné vozy S706 RTHP (pokud pomineme prvotní přestavby řady R), většinou v úpravě CAS (cisternová automobilová stříkačka) a ve velmi omezeném množství také KHA a PRHA (kombinovaný hasicí a práškový hasicí automobil). Tyto vozy stále ještě slouží u mnoha sborů dobrovolných hasičů a většinou k plné spokojenosti jejich majitelů (většinou stačilo pouze vyměnit motor za novější). Automobil tvoří podvozek Škoda 706RTHP, na kterém je usazena trambusová kabina pro osmičlenou posádku (první verze vozidla měly krátkou kabinu pro čtyři muže posádky, ale docházelo k její zpětné výměně, takže vozidla s touto boudou už jsou spíše raritou), nádrž na vodu, čerpadlo a ukládací prostory. Celá nástavba pochází z Karosy Vysoké Mýto. Na začátku výroby se v ní ukrývalo slabší čerpadlo (1600 l/min - CAS 16), které bylo později nahrazeno silnějším, 2 500 l/min čerpajícím (- CAS 25). Jelikož CAS 16 byly zpětně dovybavovány silnějším čerpadlem, existuje jich jen posledních pár exemplářů, většinou na Slovensku. Vozy disponovaly klasickým šestiválcem propojeným s pětistupňovou převodovkou. Ze začátku výroby byl jejich výkon 160 hp přenášen pouze na zadní nápravu, časem ale přišel ke slovu i pohon všech kol. Bombónkem na závěr jsou vozy CAS 16 přestavované z kropiček. Těch je u SDH také dost, bohužel je těžké sehnat obrazový materiál.


Škoda 706 4x4 RTHP PRHA 4000 (prototyp), Škoda 706 4x4 RTHP KHA, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-K25, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-K24/3500/200, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500/200 (krátká kabina), Škoda 706 4x4 RT PP-20, Škoda 706 4x2 RT PRHA 3000, Škoda 706 4x2 MTSP PP-20, Škoda 706 4x4 MTSP24, Škoda 706 MTSP 4x4 PP-20 Škoda 706 4x2 AKV CAS-8 Škoda 706 4x4 RT PP-20, Škoda 706 4x4 RT PP-20, Škoda 706 4x2 AKV CAS-8, Škoda 706 4x2 AKV CAS-8, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500, 12 Škoda 706 4x4 RTHP CAS-25/3500 SDH Doksy, více o něm ZDE, Škoda 706 RTH PP 20, Škoda 706 RTH PP 20, Škoda 706 RTH PP 20, Škoda 706 RTH PP 20

Čas plynul, a vozidla RTHP nemohla sloužit věčně… když pomineme model MT, který se jako takový u hasičů téměř neobjevuje (pouze několik málo plošin MTSP 4x4 PP-20 a sklápěčů MTSP24 4x4 NA, která ale nejsou hasičskými speciály), bylo potřeba připravit nový vůz, který by svými kvalitami odrážel postup doby. Tak v roce 1970 vzniklo vozidlo LIAZ 100 CAS 32, zvané také „Kujebák.“ Opět kombinace komponent LIAZ a Karosa. Bohužel se tohoto vozu vyrobil pouze jeden prototyp… Na konci tohoto odstavečku opět příjde jeden bombónek. Tím je valník řady 100 (respektive 110) předělaný na vozidlo typu RZP/TA (rychlá zdravotnická pomoc/technický automobil) sloužící ve službách Slovnaftu Bratislava. Je to 110tka v nádherném stavu s rakouskou nástavbou MUT. Zdravotnická výbava je doplněna vyprošťovacím zařízením LUKAS, horolezeckou výstrojí a dýchací technikou. Další koketování běžné řady 100 s hasičinou nebylo konstrukčně většínou nikterak zajímavé, jednalo se o téměř sériové vozy. Dokládáme je proto pouze na fotografiích. Jedinou zvláštností byla vozidla předělávaná ze speciálů pro Rallye Dakar. Jedno takové s HR jezdí v Liberci a máte ho možnost shlédnout na fotkách.


LIAZ 150.850 4x2 AD-14, LIAZ 110 4x2 CAS-8, LIAZ 100 cisterna, LIAZ 100 cisterna, LIAZ 110 kropička CAS-8, LIAZ 110 kropička CAS-8, LIAZ 110 4x2 CAS-8, LIAZ 100 CAS 32 "Kujebák", LIAZ 110 4x2 AP-22 (plošina se suchovodem), LIAZ 111 Dakar, LIAZ 111 Dakar, LIAZ 111 Dakar, LIAZ 110 RZP/TA, LIAZ 110 RZP/TA, LIAZ 110 RZP/TA, LIAZ 110 RZP/TA, LIAZ 110.850 CAS-8, LIAZ 110.073

Čas opět trošku pokročil a vývojáři LIAZu a KAROSY opět zasedli ke svým stolům a pilně pracovali… Mělo totiž přijít něco úplně nového, lepšího, přelomového. A to také přišlo. Vozidlo CAS K 25 – LIAZ 101.860 4x4, později LIAZ 18.29 XA. Jedná se o skutečně přelomové auto, protože i dnes tvoří podstatnou část vozového parku snad všech HZS v České republice. Na podvozku 4x4 řady 100, později řady 300 byl postaven hasičský speciál jak má být. Kabina 8+1 pro přepravu celého požárního družstva a velitele z produkce Karosy Vysoké Mýto, za ní nástavba THT Polička vybavená jako CAS, PPLA (protiplynový automobil) nebo TA (technický automobil). 11 500 kg vážící stroj pohání motor o výkonu 210 kW (285 hp) plnící normu Euro 2. CAS pojme 2500 l vody a 400 l pěnidla a je schopna hasit v nísko i vysokotlakém režimu (0,8 MPa a 1,6 MPa až 2,4 MPa). Na střeše nástavby je umístěna ručně ovládaná lafeta s výměnnou vodní, nebo pěnotvornou proudnicí. TA je vybaven na různé druhy nasazení, ekologickými haváriemi počínaje, dopravními nehodami konče. Velice zajímavé vozidlo slouží u HZZ Bratislava – je doplněno hydraulicku rukou, s jejíž pomocí lze vyměňovat kontejnery pro různé druhy zásahů. Poslední druh vozidla je PPLA, což znamená protiplynový automobil. Je určen pro zásahy, které kladou zvýšené nároky na použití dýchací techniky, zjištění a manipulaci s nebezpečnými látkami a následnou dekontaminaci zasahujících hasičů. Speciální nástavba pochází z Karosy a je vyrobena a vybavena přesně podle požadavků HZS Brno (kompresor, sprchový kout s ohřevem vody, lůžko pro ošetření raněných, elektrocentrála, plynový vařič). V Brně je jediný exemplář tohoto vozu vyrobeného v roce 1992. Speciální je na něm i kabina, která je na rozdíl od jiných 101ček pouze 5+1. EXKLUZIVNĚ také víme o jednom speciálu 6x4 (!!!), který byl vyroben pouze jako šasi s kabinou a po vlastní ose dopraven do Pakistánu, kde na něj byla vyrobena nástavba. Viz. fotografie.


LIAZ 18.29 XA mod.06 CAS-K25/2500/400, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR 3001 (prototyp), LIAZ 101.860 4x4 TA-4, LIAZ 101.860 4x4 TA-4, LIAZ 101.860 4x4 PPLA-4, LIAZ 101.860 4x4 PPLA-4, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400, 2 LIAZy 101.860 CAS-K25/2500/400, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400 (prototyp) LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 TA-4 HR, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400, LIAZ 103.860 PROTOTYP!, LIAZ 103.860 PROTOTYP!, LIAZ 103.860 PROTOTYP!, LIAZ 103.860 PROTOTYP!, LIAZ 101.860 PPLA-4, LIAZ 101.860 PPLA-4, LIAZ 101.860 PPA, LIAZ 101.860 TA-4, LIAZ 101.860 TA-4, LIAZ 101.860 4x4 CAS-K25/2500/400 (010.jpg-037.jpg),

Rozšířené galerie jednotlivých vozidel:

Text: Globe
Foto: 38 - 42: Daniel Birus, 43 - 47: Ivan Anděl, 48 - 49: Jan Skalický, 50 - 61: Jan Watzek - hasicina.cz, 62: Petr Sychra, 63 - 65: Juraj Hlaváč, 70 - 79: Juraj Hlaváč,

SPECIÁLNÍ PODĚKOVÁNÍ za pomoc s touto sekcí patří serveru HASICINA.cz a Hynkovi Obroučkovi (HZS Praha). Dále pak všem fotografům a HZS a SDH, kteří jim svá vozidla předvedli. DÍKY