Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Autobusy OASA

Tak jako je v dnešní době Liaz rozporuplným vozem pro většinu řidičů z hlediska toho,zda je to spolehlivé auto či není, tak je ve světě autobusů Oasa HD12. Jednimi je zatracována a druhými vychvalována. Vedou se kolem ní dlouhé debaty, které se dostaly až do novin a na televizní obrazovky. Říká se, že každá Oasa je prototyp a asi i proto některá plní své úkoly mimořádně dobře a některá s problémy. Ale to je stejné jako u kteréhokoliv vozu, jen s tím rozdílem, že u západoevropských autobusů se to v jejich počtu ztratí. Ale mě svým vyvedeným designem zaujala na první pohled.

Oasa HD 12 byl luxusní dálkový autokar vyráběný ve třech modifikacích v letech 1991-1994. Byl ve standardně vybaven klimatizací, anatomickými sedadly s posuvem do uličky, toaletou s umývárnou, šatnou, chladničkou, ložnicí pro řidiče, velkým zavazadlovým prostorem a bočními vlepovanými dvojitými skly. Na přání zákazníka mohl být autokar dále vybaven minibarem s tekoucí vodou, videopřehrávačem, mikrovlnou troubou, kávovarem, systémy ABS/ASR, retardérem Voith a pneumatikami Michelin. Barevné provedení interiéru bylo též na přání zákazníka.

Jelikož jsme na stránkách týkající se Liazů, budeme se zabývat dvěmi modifikacemi které měly motor Liaz. Třetí měla podvozek a motor MAN. Prvním typem byla Oasa 901 HD 12. Samonosná karoserie byla postavena na podvozku Karosa. Autokar měl délku 11900 mm, výšku 34900 mm a obsaditelnost 45 cestujících. Velké procento komponentů bylo použito z autobusů Karosa. Oasa 901 byla osazena stojatým motorem Liaz M 640 o výkonu 189 kW a osmistupňovou převodovkou Praga. Vyrobeno bylo 133 kusů a byla nejpočetnější v rodině Oas. V řade následoval typ 903 osazen motorem MAN na podvozku téže značky o délce rovných 12 metrů. Co se vybavenosti týkalo, byla to nejluxusnější verze. Vůz měl hmotnost 17 tun a odvezl 49 cestujících. Bylo však samozřejmé, že se komponenty MAN se odrazí i na ceně autokaru a proto bylo vyrobeno pouze 10 vozidel. Čáslavští se tedy vrátili k podvozku Karosa se silnějším motorem Liaz 1.2C M640S o 242 kW. Vůz dostal označení 901.10 a byla mu přizpůsobena karoserie z luxusní verze 903. Přestavba byla ohužel na úkor celkové hmotnosti a tak vozu stoupla na 18 tun. Kolují však pověsti že vozy Oasa celkově tuto hmotnost ve vysoké míře převyšovaly. Typ 901.10 se však už neosvědčil a byl vyroben pouze ve dvou kusech. Ale to už svědčilo o konci celého projektu Oasa. Počet vyrobených vozidel rok od roku klesal a v posledním roce byly vyrobeny pouze 4 Oasy.

Povídá se že na výslednou celkovou hmotnost byl motor Liaz u nejrozšířenějšího typu 901 příliš slabý a měl problémy s přehříváním. Znám však spoustu dopravců, kteří s tím problémy nemají a nebo si ho vyřešili po svém. Opodstatnělá je však pověst, že byl pro řidiče z Oasy špatný výhled na pravou stranu. A dokonce jsem zaslechl, že řidič v úzkém místě žádal cestující o zhodnocení situace na pravé straně vozu. V nynější době je dopravci motor zaměňován za Liaz EURO II aby vůz splňoval limity v zahraničí. Znám lidi, kteří o Oase HD 12 mluví jako o konstrukčně nedokonalém nebezpečném autobusu, ale znám i ty, kteří by se ho ve své firmě nevzdali, a s těmi já souhlasím. Jsem toho názoru, že své době mohl s přehledem konkurovat západním autokarům a co je s vozy nyní záleží tak jako u Liazu na péči majitele. Je pěkné vědět, že české ruce umí. Viva Oasa.

Autokar OASA s motorem LIAZ EuroII (dodatečná zástavba)