Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









řada 706 RT

- Zajímavá přestavba RTHP na MTSHP! Unikátní foto
- Krásně provedená repase RTHP ve službách SDH Horní Maršov - Lesnické speciály na podvozcích ŠKODA-LIAZ

Nízkoložný valník Š 706 RTD v pivovarnických službách


Nákladní automobily Škoda 706 RT - historie a vývoj

Na počátku padesátých let, kdy se výroba původních nákladních automobilů značky Škoda ze 40. let stěhuje z n.p. Avia v Letňany do budoucích sídel podniku Liaz v Jablonci nad Nisou a Mnichově Hradišti, za sebou mají tyto vozy historii dlouhou bezmála celé desetiletí. Nejen technologický pokrok, kterého bylo v rámci úsilí všech válečných stran během krvavého konfliktu dosaženo, ale i potřeby spojené s obnovou a výstavbou rozrůstajícího se socialistického Československa vyžadují od strojírenství modernější a výkonnější stroje a zařízení pro usnadnění již probíhajících ale i připravovaných budovatelských procesů.

V čerstvě zformovaném podniku Liaz bylo vytvořeno nové vývojové oddělení, které se bez otálení pouští do modernizací a vývoje nových nákladních automobilů a to takovým tempem, že již koncem roku 1955 představuje první prototyp zcela nové řady nákladních automobilů označené jako RT. Ten má však ještě nápravy z předchozí generace vozidel Škoda 706 R a tak ho hned v roce 1956 následuje druhý, tentokráte již definitivní, předvýrobní exemplář nové typové řady Škoda 706 RT (Trambus) – řady, která spoluvytvářela obraz našich (a nejen našich) silnic po nadcházejících padesát let.

Neprodleně po představení prototypů, v roce 1957, následuje výroba prvních sériových vozidel, konkrétně dvaašedesáti vozidel typu RT, RTch, RTC, RTV a třiašedesáti RTOch, RTD, RTOS a RTD. Výroba dále skokově roste na 4070 vozidel v roce 1958, 5359 v roce 1959 a v případě výroby řady RT dosahuje svého maxima 9142 vyrobených vozů v roce 1968. Vozidla 706 RT byla, spolu s později představenými modely 706 MT a 100, vyráběna až do osmdesátých let, kdy byla s 2390 vozidly RTOch, RTD, RTOS, RTOch a RTHP vyrobenými v roce 1984 a 825 vozy v roce 1985 ukončena.


Zrenovovaný valník Š 706 RTD


Vývojový krok, který nové vozy RT ve srovnání se svými předchůdci 706 R představovaly, spočíval především v modernizaci motoru, náprav i kabiny.

Základ pohonné jednotky o objemu 11,781 litru (vrtání x zdvih – 125 x 160 mm) byl převzat z modelu 706 R. Přepracována byla hlava motoru. Z ní byla odstraněna vířivá komůrka a vstřikování paliva bylo přímé. Dosahovaný kompresní poměr byl 1:16,5. Udávaná spotřeba vozidla byla 24 litrů nafty na 100 km (Na vozidla byla standardně montovaná palivová nádrž o objemu 175 litrů, u RT a RTTN se na přání montovaly dvě nádrže.), spotřeba oleje 0,8 litru na 100 km. Chlazení motoru bylo vodní s chladičem umístěným před motorem pod čelním panelem kabiny. Nalévací hrdlo chladícího okruhu byla umístěna vpředu na kapotě vozidla na úrovni oken. Objem chladící kapaliny byl 45 litrů. Zátka chladiče byla přetlaková a dovolovala zvýšení tlaku v chladiči o 0,3 atm, což zvyšovalo bod varu vody na 107 °C. Termostat udržoval teplotu chladící kapaliny v optimálním rozmezí 85 – 95 °C. Pro přesnější regulaci sloužila clona chladiče ovládaná kolečkem na motorovém tunelu v dosahu řidiče. Elektrická soustava vozidla pracovala pod napětím 24 voltů se dvěma akumulátory 12 V/165 Ah a dynamem 24 V/300 W (u RTO 800 W). Celkovou modernizací motoru byl zvýšen výkon ze 135 k (706 R) na 160 k (706 RT) při 1900 ot./min.

Převodovka byla i nadále pětistupňová s možností řazení rychloběhu. Spojka byla dvoukotoučová, suchá. Vůz dosahoval maximální rychlosti v závislosti na převodu rozvodovky mezi 60 - 85 km/h.


Pracoviště řidiče Š 706 RT


Přepracovány byly obě tuhé nápravy, jejichž kola s disky typu Trilex byla nyní obuta do pneumatik 11x20 (u 706 R byla pneu 12x22), na zadní nápravě byla kola zdvojená. Řízení bylo šnekové s pneumatickým posilovačem, umístěno bylo před přední nápravou. Na přání bylo na vybraná vozidla montováno řízení hydraulické. Odpružení obou náprav zajišťovaly svazky podélných listových per s kapalinovým tlumiči na přední nápravě.

Brzdy vozidla byly tlakovzdušné. Nožní brzda působila na všechna kola vozu, brzda parkovací byla mechanická a působila na kola zadní nápravy, k tomu bylo vozidlo vybaveno ještě brzdou odlehčovací - motorovou.

Pohotovostní hmotnost vozidla se pohybovala (v závislosti na provedení vozidla a jeho nástavbě) v rozmezí 5900 – 6850 kg, užitečné zatížení vozidla se pohybovalo okolo sedmi tun v závislosti na pohotovostní hmotnosti vozidla tak, aby byla dosažena celková dovolená hmotnost 15 000 kg.


Zrenovovaný tahač návěsů RTTN s jednonápravovým návěsem z n.p. BSS


Na vozidla řady RT byla montována zcela nová kabina trambusového typu která umožnila zvýšení pohodlí posádky vozidla a v době svého vzniku byla srovnatelná s výrobky zahraniční konkurence. Pracoviště řidiče bylo umístěno vpředu, nalevo od mohutného motorového krytu, který procházel kabinou po celé její délce. Na kryt motoru byla umístěna odkládací deska a pod ní ovládací páka motorové brzdy. Standardní uspořádání kabiny bylo čtyřmístné, vozidla pro dálkovou mezinárodní dopravu byla uzpůsobena pro možnost odpočinku posádky na dvou závěsných lůžkách. Přední sedadla byla odpružená a polohově nastavitelná, zadní sedadla pevná a vyjímatelná. Vytápění interiéru vozidla bylo teplovzdušné. Kabina byla nesklápěcí, na rámu napevno uložená pomocí silentbloků, přístup k motoru byl možný po sejmutí jednotlivých panelů motorového tunelu v kabině.

V rámci řady RT bylo vyráběno mnoho modifikací vozidel s nejrůznějšími nástavbami, jejichž technické údaje se mohou lišit. Následuje výpis plánovaných provedení s odpovídajícím označením (dle dokumentace Liaz 1966), ne všechna se však dočkala sériové výroby:


706 RT – nákladní valník s šasi a budkou
706 RTS – sklápěč a šasi sklápěče s budkou
706 RTO – autobus a autobusové šasi
706 RTH – šasi s budkou na kropící vůz
706 RTK – šasi s budkou na popelářský vůz
706 RTTN – návěsový tahač s budkou, s uzávěrkou diferenciálu
706 RTHP – šasi cisternové stříkačky s budkou, s uzávěrkou diferenciálu, s předním náhonem
706 RTS 1 – rychlosklápěč a šasi rychlosklápěče s budkou, s uzávěrkou diferenciálu
706 RTSP 2 - rychlosklápěč a šasi rychlosklápěče s budkou, s předním náhonem, s uzávěrkou diferenciálu
706 RTS 2 – rychlosklápěč s krátkou budkou a šasi rychlosklápěče s krátkou budkou s uzávěrkou diferenciálu
706 RTDV – valník a valníkové šasi s budkou, s vlečenou nápravou
706 RTOB – přepravník vepřů
706 RTC – valník s celním uzávěrem
706 RT 3 – nákladní automobil a šasi s budkou (s přídavnou převodovkou)
706 RTTN 3 – návěsový tahač s budkou (s přídavnou převodovkou)
706 RTHP 3 – šasi cisternové stříkačky s budkou (s přídavnou převodovkou)
706 RTD – nákladní automobil nízkoložný
706 RTC 3 – nákladní automobil s celním uzávěrem (s přídavnou převodovkou)
706 RTP, RTPch – šasi nákladního automobilu s předním náhonem
706 RTTNP - návěsový tahač s budkou, s uzávěrkou diferenciálu a s předním náhonem

Nákladní automobily Škoda RT byly dodávány do mnoha zemí východního bloku ale i zemí západních a do zámoří. Návěsové tahače RTTN, vyráběné od roku 1960, byly do výroby zavedeny na základě požadavků zahraničních zákazníků. Do poloviny 80. let, kdy byla výroba ukončena, bylo vyrobeno více než 150 tisíc vozidel řady RT.

Na našich silnicích začala být vozidla RT v průběhu doby nahrazována mladšími a modernějšími vozy mnoha výrobců a z našich silnic se postupně vytrácela. V dnešní době se na československých silnicích pohybují těchto vozidel řádově desítky. Nejčastějšími, dosud aktivně sloužícími zástupci vozů RT, jsou hasičské stříkačky RTHP u mnoha dobrovolných hasičských sborů a kropící vozy AKV na podvozcích RTH. S trochou štěstí se lze setkat s dalšími speciálními nástavbami jako jsou například jeřáby, trolejové věže či vysokozdvižné plošiny. Obecně lze říci, že tam, kde je náhrada starších vozidel, zejména podvozků účelových, spojená s příliš vysokými náklady a tato vozidla vykonávají pouze druhotné práce a neslouží v prví linii, nákladní automobily řad RT stále přežívají. Je však pouhou otázkou času, než je nahradí vozidla novější. O to důležitější je obnova, byť jde pouze o jednotlivé kusy, těchto vozidel a jejich zachování v podobě muzejních exponátů a vozidel ze soukromých rukou jednotlivých sběratelů a zájemců o historická vozidla, aby i další generace mohly a vlastní oči poznat vozidla, která položila základ podniku Liaz a nejen toho.