Liaz navždy!
Stará Liazka rezaví, stará láska nikoli...

:: Menu ::

» Home
» O Liazu
» Prospekty
» ČSAD
» Naše Liazy
» Události
» O nás


:: Novinky ::

24.září 2014 Uklizeno v sekci Naše Liazy...









Škoda Xena - základní informace a technická data

Škoda Xena je dvounápravový tahač návěsů pocházející z vývojového oddělení značky Škoda-Liaz, který měl nahradit v devadesátých letech již zastaralé tahače řady 300 koncepčně vycházející z řady 100 uvedené na trh po vývojově-dodavatelských problémech až v roce 1974 (původně měla do sériové výroby nastoupit už v 60.letech).

Jako základ si tahač ponechává vše dobré z předchozích typů návěsových tahačů Liaz, především pak 19.40 TBV/DD a 19.41 TBV. Zachován zůstal především rám – žebřinový, vzadu mírně zúžený z profilu 270x85x8 - s oběma nápravami. Přední náprava je klasická kovaná z produkce LIAZu, zavěšena na parabolických pružinách doplněných teleskopickými tlumiči a stabilizátorem, řídící funkci zastává řízení Technometra (alt. ZF), zadní náprava je Rockwell (alt. Rába), usazena pomocí čtveřice vzduchových měchů a zajištěna pomocí vodících tyčí a trojúhelníkových ramen, doplněna stabilizátorem a teleskopickými tlumiči.

Do rámu je usazen americký motor Detroit Diesel S 6067 GK 60: řadový stojatý šestiválcový vodou chlazený o objemu 12,7 litru (vrtání/zdvih 130/160) přeplňovaný turbodmychadlem s chladičem plnícího vzduchu schopný pracovat ve dvou režimech. V běžném režimu „pod plynem“ dosahuje výkonu 321 kW (asi 430 k) při 1800 ot/min, při aktivované funkci Cruise power (tempomat) dosahuje výkonu 351 kW (470 k) při 1800 ot/min Maximální kroutící moment 2 101 Nm je dosažen při 1200 ot/min. Motor plní emisní limity Euro2. Nedílnou součástí pohonného traktu tahače Xena je americká plně synchronizovaná šestnáctistupňová převodovka Eaton RTSO 17 316A se dvěma zpátečkami od motoru oddělena spojkou F&S MFZ 430.

Brzdy jsou na všech kolech bubnové (alternativě jsou udávány kotoučové na přední nápravu), tahač je navíc vybaven motorovou brzdou Jake brake s možností volby zapojení dvou, čtyř a nebo všech šesti válců. Aktivuje se tlačítkem na přístrojovém panelu a ovládána je brzdovým pedálem. Při jemném stlačení je aktivována nejdříve brzda motorová, při potřebě většího brzdného výkonu jsou do práce zapojeny brzdy na všech kolech.

Kabina je celohliníkové konstrukce pokryté plastovými panely. Od zbytku vozidla je oddělena čtyřmi vzduchovými vaky. Standartně je vybavena vysokou střechou a dvěma lůžky s lamelovým roštěm. K uložení nezbytných věcí má posádka k dispozici vnější odkládací schránku na straně řidiče, tři uzavíratelné skříňky nad oknem a prostor pod spodním lůžkem. Za sedačkou řidiče je navíc praktický oddělený šatník.

Tahače byly dodávány s točnicemi Rockinger, alternativně však byly k dispozici i komponenty jiných výrobců (JOST). Vozidlo je vybaveno palivovou nádrží o objemu 400 litrů, tachografem a omezovačem rychlosti nastaveným na 85 km/h.

Pohotovostní hmotnost tahače je 7 880 kg, z toho na přední/zadní nápravu připadá 5 415 / 2 465 kg. Celková hmotnost tahače je 18 000 kg, ačkoli konstrukční hodnota činí 19 000 kg při celkové hmotnosti soupravy 40 000, resp. 44 000 kg. Rozměrové údaje jsou následující: délka (s aerodynamickým krytem zádi) 6 040 mm, šířka 2 550 mm, výška 3580 mm. Firemní materiály (Škoda Mnichovo Hradiště) uvádí maximální konstrukční rychlost vozidla 121,2 km/h.